
    

SUPREME COURT OF THE STATE OF NEW YORK 
COUNTY OF WESTCHESTER 
 
 

PROJECT VERITAS, 

Plaintiff, 

-against- 

THE NEW YORK TIMES COMPANY, MAGGIE 
ASTOR, TIFFANY HSU, and JOHN DOES 1-5, 

Defendants. 

  
 
 
  
Index No. 
 
COMPLAINT 
 

 

COMPLAINT 

Plaintiff Project Veritas, by and through its attorneys, bring the following Complaint 

against Defendants The New York Times Company d/b/a The New York Times (“The New York 

Times” or “The Times”), reporters Maggie Astor and Tiffany Hsu, and their editors (John Does 1-

5), and in support of its Complaint, avers as follows: 

SUMMARY OF THE ACTION 

1. This defamation action arises out of the publication of a false and defamatory news 

story authored by Defendant Maggie Astor, a politics reporter for the New York Times, and 

published in both the online and print versions of The Times.  The story was first published on 

The New York Times website on September 29, 2020 with the headline, “Project Veritas Video 

Was a ‘Coordinated Disinformation Campaign,’ Researchers Say,” repeated the same day in an 

abbreviated form online with the headline, “Researchers say a Project Veritas video accusing Ilhan 

Omar of voter fraud was a ‘coordinated disinformation campaign,’” and then published the 

following day in the print version of The Times with the headline, “Project Veritas Releases 

Misleading Video, Part of What Experts Call a Coordinated Effort.” 



 

 -2-   

2. The story concerned a bombshell investigative video report published two days 

earlier by the prominent independent journalistic organization, Project Veritas. 

3. The Project Veritas investigative report, titled, “Ilhan Omar Connected Cash-For-

Ballots Voter Fraud Scheme Corrupts Elections,” reported on illegal voting practices taking place 

in Congresswoman Ilhan Omar’s congressional district and specifically within the Somali-

American community of Minneapolis, Minnesota.   

4. The Project Veritas investigative report was presented in the signature style that has 

earned Project Veritas a reputation for groundbreaking and unassailable independent journalism—

it was based on, and it presented to viewers, actual audio and video evidence of corrupt and illegal 

activity, as well as interviews with both identified and confidential sources who provided firsthand 

accounts of their knowledge of these unlawful activities. 

5. The centerpiece of the Project Veritas investigative report was a series of videos 

posted to Snapchat in early July 2020 by a Minneapolis man named Liban Mohamed.  

Mr. Mohamed, who is the brother of then-Minneapolis City Council candidate Jamal Osman, 

filmed himself bragging about “harvesting” hundreds of absentee ballots from Minneapolis 

voters—a practice that is plainly illegal under Minnesota election law.  In one video, Mr. Mohamed 

displayed a vast number of ballots littering his car’s dashboard while boasting in Somali, 

“[n]umbers don’t lie!  You can see my car here is full.  All these here are absentee ballots.  Can’t 

you see?  Look at all these, my car is full,” and “[j]ust today we got 300 (ballots) for Jamal Osman.”  

In another video, Mr. Mohamed filmed himself exiting an apartment complex with his hand stuffed 

with voters’ ballots and boasting, “[t]wo in the morning.  Still hustling.” 

6. Project Veritas’ investigative report also featured interviews and recorded 

conversations with named, knowledgeable sources in the Minneapolis Somali-American 



 

 -3-   

community, who alleged that this illegal practice of ballot harvesting is widely practiced in that 

community by Democrat candidates.   

7. The investigative report also presented recorded allegations from multiple named 

sources who connected the man seen in the self-incriminating Snapchat videos—and the practice 

of illegal ballot harvesting—to the campaign of Congresswoman Ilhan Omar, who was elected to 

the U.S. House of Representatives in 2018 and serves as the representative for the strongly-

Democrat Minnesota district that includes Minneapolis, in which a large portion of the State’s 

Somali-American community resides. 

8.   The Project Veritas investigative report then presented evidence of other 

fraudulent voter activity, including campaigns exchanging cash for absentee ballots.  These 

allegations came directly from multiple named and confidential sources captured on video and 

audio detailing the cash-for-ballot schemes—including firsthand witnesses and actual participants 

in the fraudulent activity. 

9. Multiple sources in the Project Veritas investigative report connected these 

activities directly to Rep. Ilhan Omar’s campaign, and specifically to her Deputy Campaign 

Director Alli Isse Gainey, who multiple sources alleged to be the ringleader of a scheme 

systematically targeting large apartment complexes filled with mostly elderly Somali-American 

voters, and offering cash in exchange for absentee ballots. 

10. The Project Veritas investigative report was released on Sunday, September 27, 

2020—coincidentally, the same day that The New York Times released its story about President 

Trump’s tax returns.  The Times expected its long and hard-fought-for story on the President’s 

taxes to be big news—and it was, but it was also overshadowed in large part by the bombshell 



 

 -4-   

Project Veritas report, which provided irrefutable proof of illegal voting practices by Democrats 

just weeks before the upcoming presidential and congressional elections. 

11. The Times’ newsroom was incensed at what it viewed as Project Veritas stealing 

its thunder.  And it was especially infuriated because The Times views Project Veritas and its 

founder James O’Keefe with vitriolic distain—a man who, in their view, is a little more than a 

“conservative activist,” not a bona fide journalist.  The well documented liberal bias of The Times’ 

newsroom also provided an incentive to try and quickly discredit the Project Veritas investigative 

report and minimize the damning investigation into the illegal voting practices by Democrat 

candidates depicted in the Project Veritas report as the country heads into a hotly contested 

Presidential election during a global pandemic where there is increasing public concern about the 

integrity of early and mail-in voting.   

12. To accomplish its goal of discrediting Project Veritas’ investigative report, 

ironically, The Times conspired with a left-leaning group of academics and college students to 

near-simultaneously have that group publish a blog post claiming that the Project Veritas 

investigation was a coordinated disinformation campaign, followed only an hour later by a New 

York Times story hyping that blog post.  This coordinated disinformation campaign was designed 

to give the blog post The New York Times’ institutional stamp of approval and to increase its 

visibility and publicity.  They worked together to convince the public that Project Veritas’ 

investigation should be disregarded outright as a deceptive, untruthful report, published not by a 

journalistic organization, but a “conservative activist” attempting to mislead the public about 

Democrat Congresswoman Ilhan Omar—and they falsely pinned Project Veritas’ timing of the 

report to a coordinated effort with President Trump’s reelection campaign to divert attention away 

from The Times’ story about the President’s taxes. 



 

 -5-   

13. The result was Ms. Astor’s stories in The Times, which did not merely report on 

the inaccurate claims in that blog post.  Instead, the Times story went further, falsely and without 

any basis labelling the Project Veritas investigative video report “deceptive,” falsely claiming that 

it relied solely on “unidentified sources,” falsely claiming that it offered no evidence of ballot 

harvesting, and falsely claiming that Project Veritas committed this “deception” in an effort to take 

attention away from The Times’ story on President Trump’s taxes.   

14. Notably, although the online version of The Times’ story hyperlinked to a number 

of materials—including the blog post and The Times’ own tax returns story—The Times made a 

conscious decision not to include a hyperlink to the Project Veritas investigative report that was 

the subject of the stories.  Ms. Astor and The Times intentionally omitted any such hyperlink 

because they knew that most of their primarily left-leaning audience would not have actually 

viewed Project Veritas’ report, and that their readers were unlikely to take the time to go search 

for the investigative report itself.  Ironically, this knowledge created an opportunity for Ms. Astor 

and The Times to commit their own deception on The Times’ readers—falsely characterizing 

Project Veritas’ investigative report about illegal ballot harvesting as “deceptive,” falsely claiming 

Project Veritas relied only on unidentified sources, and falsely claiming that Project Veritas 

proffered no evidence of ballot harvesting, all while intentionally concealing  Project Veritas’ own 

video from The Times’ readers.  Encouraging The Times’ readership to view the Project Veritas 

report for themselves would have been counterproductive to Ms. Astor’s and The Times’ efforts 

to smear Project Veritas, because the Project Veritas report itself demonstrates the falsity of 

Ms. Astor’s and The Times’ claims—because the report does show video proof of illegal ballot 

harvesting by named, fully identifiable individuals, and multiple on-the-record sources describing 



 

 -6-   

how the practice is commonplace by Democrats in Congresswoman Omar’s district, including by 

individuals working on the Congresswoman’s own campaign.     

15. As set forth above, each of these claims was demonstrably and provably false—and 

Ms. Astor and The Times knew it.  There was nothing “deceptive” about the Project Veritas 

investigative report, nor did Project Veritas selectively edit or doctor any of the interviews or 

recorded conversations therein.  It presented to viewers an undeniably authentic, self-incriminating 

video posted by a ballot-harvester of his own volition, and it presented interviews and 

conversations with highly knowledgeable community sources describing, in their own words—not 

Project Veritas’—the illegal voting practices victimizing citizens within the Somali-American 

community.  And Project Veritas made an independent decision—not at the direction or behest of 

President Trump’s reelection campaign—to move up the release of its investigative report on 

Saturday, September 26—well before The Times released its report on the President’s taxes.    

16. In fact, the primary named, on-the-record source in the Project Veritas 

investigative report—Mr. Omar Jamal—is regularly relied on as an on-the-record source for The 

New York Times, which has published at least ten news articles quoting him on matters relating 

to Minneapolis’ Somali-American community and identifying him as a knowledgeable community 

leader and political insider.   

17. But Ms. Astor and The Times intentionally chose to conceal from The Times’ 

readers that Omar Jamal, Project Veritas’ primary source, is considered credible and reliable by 

The Times—indeed, Ms. Astor and The Times intentionally omitted from these articles any 

mention of the fact that Project Veritas relied upon multiple named, on-the-record sources for its 

reporting.  Notably, The Times also intentionally elected not to reach out to Omar Jamal—an 

individual whose contact information The Times clearly has in its possession—before publication 



 

 -7-   

to ask if Mr. Jamal’s words were presented accurately.  Ms. Astor and The Times also purposefully 

avoided contacting the most obvious source of information about Project Veritas’ decision when 

and why to release its investigative report—Project Veritas itself—before publication.   

18. These actions were in blatant violation of journalistic standards requiring reporters 

to reach out to obvious sources of corroboration or refutation and of The Times own policies and 

ethical guidelines requiring its reporters to seek comment from a story subject before publishing. 

Ms. Astor and The Times’ intentional decision not to do so here demonstrates Ms. Astor and her 

editors’ reckless disregard for the truth, their bias, their ill-will, and their political and retaliatory 

motives to publicly smear and discredit Project Veritas publicly as quickly and thoroughly as 

possible.   

19. When Project Veritas demanded a correction of The Times’ false claims about its 

investigative reporting, The Times’ lawyers responded by claiming that the statements in question 

were simply Ms. Astor’s “opinion,” and thus, the lawyers argued, not actionable defamatory 

statements.  Remarkably, The Times’ lawyers blessed what they described as Ms. Astor and her 

editor’s decision to litter the pages of The Times’ political section with her personal political 

“opinion” in a blatant violation of The Times’ own policies strictly prohibiting reporters from 

offering their subjective opinions in news stories. 

20. But of course, Ms. Astor is a politics reporter for the Times’ newsroom, not its 

Op/Ed department, and The Times’ own policies require “strict neutrality in reporting on politics 

and government,” and state that “[j]ournalists have no place on the playing fields of politics.”  If 

the Times’ lawyers’ after-the-fact, made-for-litigation argument was sincere, then Ms. Astor and 

her editors would still have been obligated to immediately remove any statements of her “opinion” 

immediately from this news story and publish a correction.  But they have not done so, because 



 

 -8-   

Ms. Astor and her editors know well that they intended to present these false claims to The Times’ 

readers as statements of fact, so that the public would believe that the Project Veritas investigative 

report was in fact deceptive and that it lacked any named sources or evidence supporting 

allegations of illegal voting activity in Minneapolis. 

21. Ms. Astor and The Times knew well that accusing a journalistic organization of 

publishing a deceptive news report is inherently and massively damaging to its professional 

reputation—and that was the whole point. 

22. After Project Veritas demanded a retraction and threatened to file a lawsuit when 

The Times refused, The Times retaliated by doubling down and publishing the same false and 

defamatory claims in an October 25, 2020 online story by Times media reporter Tiffany Hsu, 

which was also published in the print edition the following day.  Like Ms. Astor’s stories, 

Ms. Hsu’s online and print stories called Project Veritas’ video “false” and “deceptive,” and 

asserted that it “claimed without named sources or verifiable evidence” that ballots were being 

collected illegally. 

23. Project Veritas brings this action to vindicate its rights under civil law, to restore 

its reputation as an institution devoted to groundbreaking journalism courageously exposing 

institutional corruption wherever it may lie, and to establish Defendants’ liability for the harm that 

they have caused to Project Veritas’ reputation due to the reckless publication of these false and 

defamatory statements.  Project Veritas seeks an award of presumed and compensatory damages 

for the publication of this false story and, given the willful and malicious nature of Defendants’ 

conduct in knowingly publishing falsehoods out of a desire to cause harm to Project Veritas, 

Plaintiff also seek an award of punitive damages. 



 

 -9-   

THE PARTIES  

24. Plaintiff Project Veritas is an independent journalistic organization founded in 2011 

by journalist James O’Keefe, who serves as its President, Chief Executive Officer, and Chairman 

of its Board of Directors.  Project Veritas is a non-profit, nonstock corporation incorporated under 

the laws of the Commonwealth of Virginia, with its principal place of business in Mamaroneck, 

New York.   

25. Defendant The New York Times Company is a publicly traded New York 

corporation with its principal place of business at The New York Times Building, 620 Eighth 

Avenue, New York, New York.  It publishes The New York Times, which has the third largest 

circulation of any U.S.-based newspaper.  

26. Defendant Maggie Astor is a political reporter for The Times.  She is a citizen of 

the State of New York and resides in New York City.  Ms. Astor was the credited author of The 

Times’ September 29, 2020 story, “Project Veritas Was a ‘Coordinated Disinformation 

Campaign,’ Researchers Say,” The Times’ September 29, 2020 story, “Researchers say a Project 

Veritas video accusing Ilhan Omar of voter fraud was a ‘coordinated disinformation campaign,’” 

and The Times’ September 30, 2020 story, “Project Veritas Releases Misleading Video, Part of 

What Experts Call a Coordinated Effort.” 

27. Defendant Tiffany Hsu in a media reporter for The Times.  She is a citizen of the 

State of New York and resides in New York City.  Ms. Hsu was the credited author of The Times’ 

October 25, 2020 story, “Conservative News Sites Fuel Voter Fraud Misinformation,” which was 

also published in The Times’ print edition on October 26, 2020 with the headline, ““False Voter 

Fraud Stories Are Churning on Conservative News Sites.”   



 

 -10-   

28. The John Doe Defendants are unknown parties employed by The New York Times 

who acted as the editors for the defamatory stories at issue authored by Defendants Maggie Astor 

and Tiffany Hsu.  The identities of these individuals are presently unknown to Plaintiff.  Before 

initiating this litigation, Project Veritas requested that The New York Times identify the editors 

who worked on these stories, and The Times ignored the request.   

JURISDICTION AND VENUE 

29. This Court has subject matter jurisdiction over this suit under N.Y. Const. Art. VI 

§§ 7, 11 and N.Y. Jud. Law § 190(3) because Plaintiff’s claims for damages are in excess of 

$25,000. 

30. This Court has personal jurisdiction over Defendant The New York Times 

Company under N.Y. CPLR §§ 301 and 302 because Defendant is a New York corporation with 

its principal place of business in New York City.  Defendant transacts business in New York and 

researches, prepares, and publishes The New York Times in New York City.  Defendant is 

registered to conduct business in New York and maintains an agent for service of process in New 

York.  Moreover, Plaintiff’s claims in this case arise from Defendant’s act of transacting business 

in New York and of researching and publishing the defamatory publications in question in New 

York.  

31. This Court has personal jurisdiction over Defendant Maggie Astor under N.Y. 

CPLR §§ 301 and 302, because Defendant is domiciled in the State of New York, and is employed 

by The New York Times Company and has her principal place of business and employment as a 

reporter at The New York Times Company’s headquarters in New York City. 

32. This Court has personal jurisdiction over Defendant Tiffany Hsu under N.Y. CPLR 

§§ 301 and 302, because Defendant is domiciled in the State of New York, and is employed by 



 

 -11-   

The New York Times Company and has her principal place of business and employment as a 

reporter at The New York Times Company’s headquarters in New York City 

33. Venue is proper in Westchester County pursuant to N.Y. CPLR § 503 in that 

Plaintiff Project Veritas has its principal place of business in Mamaroneck, New York and 

therefore resides in Westchester County. 

FACTUAL ALLEGATIONS 

Project Veritas is a Not-For-Profit Journalistic Organization Dedicated to Investigating 
and Uncovering Corruption 

34. Project Veritas was established in 2011 as a not-for-profit journalism enterprise.     

35. Project Veritas’ mission is to focus on investigating and exposing corruption, 

dishonesty, self-dealing, waste, fraud, and other misconduct in both public and private institutions 

to achieve a more ethical and transparent society. 

36. Project Veritas and its band of “guerilla journalists” often work undercover and 

enlist the help of whistleblowing insiders to identify and expose institutional corruption. 

37. One of the calling cards of Project Veritas’ journalism is to enlist the help of 

knowledgeable insiders as sources and, importantly, to strive to obtain audio and/or video evidence 

that shows irrefutable proof of wrongdoing.  

38. Some of Project Veritas’ successes have included: exposing Democrat New York 

City officials admitting on camera that rampant voter fraud exists in the city and is allowed to 

flourish to benefit the party; capturing a CNN producer admitting on camera that the network is 

biased against Donald Trump and that few within CNN’s ranks take journalistic ethics seriously; 

and publishing leaked insider “hot mic” recordings of an ABC reporter detailing how ABC 

management spiked her story that would have exposed the pedophile Jeffrey Epstein years before 

the public became aware of his crimes. 



 

 -12-   

39. Project Veritas’ stated core values include moral courage, leadership, collaboration, 

and resilience. 

40. The organization is guided by a set of published ethical values—and value 

Number 1 is that “truth is paramount.”  Project Veritas reporting must be based on facts with clear 

and irrefutable video and audio content.  As stated on the Project Veritas website: “[w]e never 

deceive our audience.  We do not distort the facts or the context.  We do not ‘selectively edit.’” 

41. In fact, Project Veritas’ efforts at transparency and truth-telling are so robust that it 

prominently features on its website a “Mistakes” section, which lists and acknowledges errors that 

Project Veritas has made and explains what occurred and the lessons learned.  Most mainstream 

media outlets do not do this at all—or to the extent they do, they bury errors in a rote and difficult-

to-find “corrections” section that makes no effort to explain to readers how the mistake was made 

and what will be done to prevent errors in the future. 

Project Veritas Releases a Bombshell Report on Illegal Voting Practices Taking Place 
Within Minneapolis’ Somali-American Community  

42. On September 27, 2020, Project Veritas published a news report titled, “Ilhan Omar 

Connected Cash-for-Ballots Voter Fraud Scheme Corrupts Elections.” 

43. Project Veritas published the report on its website, as well as on various social 

media and video-sharing sites. 

44. Much of the investigative report is centered on self-recorded video clips posted to 

the social media site Snapchat in the first week of July 2020 by a man named Liban Mohamed.  At 

the time, Mr. Mohamed’s younger brother—a man named Jamal Osman—was running for a vacant 

seat on the Minneapolis City Council to represent Ward 6.   



 

 -13-   

45. Ward 6 is Minneapolis’ most densely populated district, and a large part of its 

population is made up of residents of Somali heritage.  Mr. Osman ultimately won that election in 

August 2020 and currently sits on the City Council. 

46. In the videos that he posted to Snapchat, Liban Mohamed openly brags about 

having a car filled with hundreds of absentee ballots that he collected from voters. 

47. In one of the videos, Mr. Mohamed states: “You can see my car is full.  All these 

here are absentees’ ballots.  Can’t you see?  Look at all these, my car is full.  All these are for 

Jamal Osman…  We got 300 today for Jamal Osman.”  The video clearly depicts Mohamed driving 

in his car which is full of ballots and envelopes.  

 
48. Another video posted by Mohamed shows him walking out of what appears to be 

an apartment building with his hand full of envelopes of ballots, while saying, “[t]wo in the 

morning.  Still hustling.”  



 

 -14-   

 

49. Mr. Mohamed also wrote a caption on his video that stated: “Two in the morning 

still working and collecting absentee ballots.” 

50. This activity, known as “ballot harvesting,” is a felony under Minnesota election 

law, which prohibits any person from delivering more than three absentee ballots on behalf of 

others.   

51. In other words, in these videos, Liban Mohamed blatantly incriminates himself and 

admits to serious violations of Minnesota’s election laws. 

52. Moreover, Mr. Mohamed’s videos show what plainly appear to be open 

envelopes—meaning that the ballots Mr. Mohamed illegally harvested were not sealed.  This 

strongly suggests even more nefarious conduct, as the ballots may have been collected without 

even having been filled out (and certainly not sealed) by the actual voter.  Notably, other local 

sources featured in Project Veritas’ investigative report directly alleged that Democrat operatives 

in Minneapolis have been openly paying voters to exchange their blank voter forms for cash, with 

the ballots then filled out by staff working for the candidate. 



 

 -15-   

53. Obviously, such a practice is highly illegal and an afront to the very idea of open 

and fair elections.  Offering money in exchange for votes is a felony under both Minnesota and 

federal election law. 

54. The Project Veritas report also featured interviews with multiple firsthand sources 

who stated that Liban Mohamed has also worked for Rep. Omar’s campaign. 

55. Outside of the self-incriminating videos Mr. Mohamed filmed of himself, the 

primary on-the-record source for the Project Veritas report was a man named Omar Jamal.  

Mr. Jamal is a longtime community leader and political consultant in the Minneapolis Somali-

American community who has founded several community organizations and is also employed 

full-time as a community service officer for the Ramsey County Sheriff’s Office.  He is regularly 

quoted on the record in mainstream media organizations as a source who is credible and 

knowledgeable about events in Minneapolis’ Somali-American community—including frequently 

by The New York Times itself.  

56. In a videotaped interview, Mr. Jamal stated that Liban Mohamed not only worked 

for his brother Jamal Osman’s campaign, but for Rep. Ilhan Omar as well. 

57. During his interview, Mr. Jamal alleged that there was widespread voter fraud 

within and victimizing the citizens of the Minneapolis Somali-American community, and he also 

worked with Project Veritas to record interviews and conversations with various participants who 

detailed how the scheme works. 

58. First, as featured in the Project Veritas investigative report, Mr. Jamal recorded a 

telephone conversation with Liban Mohamed himself, who detailed the vote harvesting scheme 

depicted in his self-incriminating videos.  During that conversation, Mr. Mohamed confirmed that 

teams of ballot harvesters in the community would request absentee ballots from elderly votes, and 



 

 -16-   

then return to pick those ballots up when they arrived.  Mr. Jamal stated that this practice of 

requesting and collecting absentee ballots from elderly voters is widespread. 

59. The Project Veritas investigative report also features footage of an interview with 

a confidential source who is a firsthand witness to these practices—a ballot harvester, who matter-

of-factly admitted that ballot harvesters working for Rep. Ilhan Omar and other Democrat 

candidates would visit apartment buildings and fill out absentee ballot request forms for voters, 

then return to pick up the ballots when they arrived and fill them out as well.  This source also 

stated that these voters were then paid for their votes once the voters signed their completed ballots. 

60. Another confidential source, a former Minneapolis political worker, described in a 

recorded interview how specific apartment towers filled with primarily elderly voters were 

targeted by campaign workers for ballot harvesting.  This source described how ballot harvesters 

would arrive with bags of money and pay voters cash for their absentee ballots. 

61. The very same source identified the mastermind of this scheme as Alli Isse Gainey.  

Mr. Gainey worked on Rep. Omar’s 2018 congressional campaign and is identified on campaign 

finance disclosures as being involved in “CANVASSING, FIELDWORK ORGANIZING, [and] 

POLICY CONSULTING” for Ms. Omar’s campaign.1 

 
1 https://www.fec.gov/data/disbursements/?data_type=processed&committee_id=C00680934&recipient_name 
=Gainey&two_year_transaction_period=2020. 



 

 -17-   

 
62. Omar Jamal confirmed this confidential source’s claims, stating in an interview 

with Project Veritas that Mr. Gainey was one of the individuals known to offer cash for votes for 

Rep. Ilhan Omar: 

 



 

 -18-   

63. The Project Veritas investigative report also featured a recorded conversation with 

AJ Awed, who ran against Jamal Osman in 2020 for the Minneapolis City Council seat 

representing Ward 6.  Mr. Awed similarly bemoaned the corruption in Minneapolis elections, and 

charged that the perpetrators included Rep. Ilhan Omar and Jamal Osman (brother of Liban 

Mohamed), who were all part of an extended Somali-American family (or “clan”) engaged in 

corrupt voting activity. 

 

64.   The Project Veritas report concludes with a call by Project Veritas for the 

Attorneys General of Minnesota and the United States to investigate these allegations.   

The Project Veritas Report Was Coincidentally Released on the Same Day The Times 
Published a Report About President Trump’s Tax Returns 

65. On the same day that Project Veritas published its investigative report about illegal 

voting practices in Minneapolis, The New York Times published a detailed story about President 

Trump’s business and tax history, which claimed to be based upon tax return data provided to The 

Times by an unidentified source.  

66. There had been years of speculation about President Trump’s income and the 

amount he paid in taxes as he had long declined to release his tax returns as most presidential 

candidates traditionally have.  President Trump’s refusal to release his tax returns was a 

controversial and much-discussed issue during the 2016 presidential campaign, and in the years 



 

 -19-   

since they have been sought—thus far unsuccessfully—by congressional committees and the New 

York State Attorney General.   

67. Then, on the eve of the first 2020 presidential debate, The Times finally obtained 

what it called “some of the most sought-after, and speculated about, records in recent memory.”  

Among other revelations based on those returns, The Times report claimed that over the last 

decade, President Trump paid very little in income taxes—in many years zero dollars, and in recent 

years only $750. 

68. Because of the controversy and mystery created by President Trump’s refusal to 

voluntarily release his tax returns, The Times believed it had scored a reporting coup and expected 

that its story would get significant attention and be the biggest news of the day. 

69. Coincidentally, Project Veritas decided to release its report on illegal voting 

practices the same day.  Although the publication of the report was originally scheduled for 

September 28—a Monday—Project Veritas decisionmakers ultimately decided on Saturday, 

September 26 to move up its release to Sunday, September 27, because they believed the 

investigative report would likely reach a greater audience on a Sunday than it would on a workday.   

70. The Project Veritas report quickly went viral and became one of top trending topics 

on Twitter—competing with The New York Times tax returns story for prominence.  Within just 

two hours of the publication of the Project Veritas report, it had been the subject of nearly as many 

tweets as The New York Times’ tax returns story (162k vs 165k). 



 

 -20-   

 

71. In fact, total views of the Project Veritas investigative report on Twitter and 

YouTube alone soon eclipsed The Times’ total number of subscribers. 

Ms. Astor and The Times Retaliate by Coordinating with a Left-Wing Group to Publish a 
False Story Designed to Try and Discredit Project Veritas’ Groundbreaking Reporting 

72. The New York Times’ political reporting team was upset that its much-hyped story 

about a Republican president’s tax returns was upstaged by an independent journalism group’s 

story presenting, in an election year, evidence of systematic and widespread voting fraud by 

Democrat candidates.   

73. This resentment was driven not just by journalistic competitiveness, but also The 

Times’ well-documented bias against Republicans and conservatives, and in favor of Democrats 

and liberals.   



 

 -21-   

74. Ms. Astor herself clearly harbors such biases.  She is a registered Democrat, and 

she was once interviewed by The New York Sun while wearing a shirt that said, “I hated Bush 

before it was cool.”   

75. On information and belief, Ms. Astor’s editors, the John Doe Defendants, also hold 

biases against individuals and groups that they perceive as being Republican or conservative, are 

likewise registered Democrats, also dislike Project Veritas and its founder James O’Keefe, and 

were similarly upset that Project Veritas’ ballot harvesting investigation overshadowed The Times’ 

reporting on the President’s taxes. 

76. The Times, Ms. Astor, and Ms. Astor’s editors therefore set out to try and discredit 

Project Veritas’ report as quickly and as thoroughly as possible. 

77. On September 29, 2020—just two days after Project Veritas released its report—

The Times published Ms. Astor’s story on its website with the headline, “Project Veritas Video 

Was a ‘Coordinated Disinformation Campaign,’ Researchers Say.”   

78. The “dek” (or subheading) of the story stated, “The timing of the deceptive video, 

which accuses Ilhan Omar of voter fraud, indicates that several conservatives, including Donald 

Trump Jr., may have known about it in advance.” 

79. The first sentence of the story then says: “A deceptive video released on Sunday by 

the conservative activist James O’Keefe, which claimed through unidentified sources and with no 

verifiable evidence that Representative Ilhan Omar’s campaign had collected ballots illegally, was 

probably part of a coordinated disinformation effort, according to researchers at Stanford 

University and the University of Washington.” 

80. The “researchers” referred to in the headline of the story are a group of academics—

including students—from Stanford University and the University of Washington.  Under the 



 

 -22-   

auspices of a joint project called the “Election Integrity Partnership” (hereinafter, “EIP”) these 

“researchers” had published a blog post on September 29—the same day The Times published 

Ms. Astor’s story—claiming that the Project Veritas investigative report was part of a “coordinated 

elite disinformation campaign,” and suggesting that the timing of its release was coordinated with 

the Trump campaign to draw attention away from The New York Times’ tax return story. 

81. Although The Times presented its story as merely reporting on the researchers’ blog 

post—The Times’ lawyers would later characterize it as “a fairly plain-vanilla account of research 

done by academics”—The Times did not tell its readers the whole story. 

82. In fact—ironically, given the claim that the Project Veritas report was a 

“coordinated” effort—The Times and EIP had themselves coordinated to sync both the substance 

and timing of the researchers’ blog post with a story in The New York Times publicizing it. 

83. Metadata from the websites of The Times and EIP reveals that The Times published 

Ms. Astor’s story on the researchers’ study less than 63 minutes after the EIP blog post was 

published.  This information is readily available in the source code that can be accessed by right-

clicking on the respective webpages: 

 



 

 -23-   

84. The ‘source code’ is the computer code created by the owner of the web page to 

construct live web pages, and it is published by the owner of the web page at time the page goes 

live.  Anyone may access the source code by simply right-clicking on the selected page and 

choosing “view source.”  The source code supports all the visible text on a web page, including 

non-visible information from the web page such as the date and time of publication or any 

modifications to the web page.  The source code often will contain the time of publication in 

‘coordinated universal time’ (“UTC”), also known as “Zulu time,” indicated by the letter ‘Z’ at the 

end of the time-stamp—or in local time, followed by either a plus sign preceding the number of 

hours local time is ahead of UTC-time, or a minus sign followed by the number of hours behind 

UTC-time.   

85. Here, the EIP webpage’s source code indicates that the blog post was published at 

“14:08:54-0700”: the absence of the ‘z’ indicates that the time-stamp reflects local time, and the 

“-0700” demonstrates that local time is seven hours behind UTC time.  Pacific Daylight Time 

(“PDT”) is seven hours behind UTC time, and thus, EIP published its post at 2:08 pm PDT—

which is 5:08 pm Eastern Daylight Time (“EDT”). 

86. The Times’ own source code indicates that Ms. Astor’s article was published at 

“22:11:25-000z,” which means that the article was published at 10:11 pm UTC.  Because EDT is 

four hours behind UTC time, the source code reflects that The Times published Ms. Astor’s story 

at 6:11 pm EDT.  Thus, The Times published its story fewer than 63 minutes after the EIP blog 

post was published.   

87. Obviously, in the span of only one hour, Ms. Astor would not have been able to (1) 

read and digest EIP’s twelve-hundred-word post; (2) contact the authors of EIP’s post for 



 

 -24-   

comment; (3) contact others quoted in the story for comment; (3) write her own nearly thousand-

word article; and (4) submit her draft article to her editors at The Times for review and approval.   

88. The inescapable conclusion revealed by the timing of Ms. Astor’s story is that EIP 

provided her with a draft of its blog post well in advance of when it was actually published, so that 

The New York Times could publish its own story highlighting the blog post shortly after it was 

released, thus greatly increasing its reach and visibility. 

89. The clear evidence of orchestration between EIP and The Times also raises serious 

questions concerning the provenance of the EIP blog post, and whether The Times conceived the 

idea and thesis of the blog post in the first instance—that Project Veritas moved up the publication 

of its investigative report in an effort to distract from The Times’ story on the President’s tax 

returns—to create a pretextual basis for a New York Times story attacking the Project Veritas 

report.  

90. Regardless of whose idea this was (EIP or The Times), it is clear that it was actually 

The New York Times’ story that was part of a coordinated disinformation campaign, with 

The Times teaming up with individuals who it knew to be left-leaning academics to further a joint 

goal of discrediting the Project Veritas report providing evidence of illegal voting activities by 

Democrat politicians.  Working with The Times behind the scenes, the EIP researchers were also 

able to raise their profile by having their work featured in The New York Times, while The Times 

also found a way to mount an attack on the report that it viewed as upstaging its tax returns story. 

91. Notably, one of the authors of the EIP blog post, Alex Stamos, is the former Chief 

Security Officer of Facebook.  While at Facebook, he was one of the architects of the site’s efforts 

to engage in active deboosting of conservative Facebook pages—a program that was exposed by 

a Project Veritas investigation in June 2020.  Upon information and belief, Ms. Astor and her 



 

 -25-   

editors were aware of Mr. Stamos’ history with Project Veritas and his obvious bias and motive to 

smear Project Veritas. 

92. Additionally, although The Times (falsely) purported to be impartially reporting on 

an academic study, the characterization of the Project Veritas investigative report as “deceptive” 

does not appear in the EIP blog post.  That false and defamatory label was added by Ms. Astor, 

her editors, and The Times.  Nor does the EIP blog post identify anything in the Project Veritas 

investigative report that is false, misleading, or deceptive. 

93. The following day, September 30, 2020, The Times published Ms. Astor’s story in 

its print edition. 

94. The print version of the story appeared on page A22 of The Times’ Monday, 

September 30, 2020 edition.  It bore a different headline than the online version: “Project Veritas 

Releases Misleading Video, Part of What Experts Call a Coordinated Effort.”   

95. Like the online version of the story, the print version accused Project Veritas and 

Mr. O’Keefe of publishing a “deceptive” news report: “A deceptive video released on Sunday by 

the conservative activist James O’Keefe, which claimed through unidentified sources and with no 

verifiable evidence that Representative Ilhan Omar’s campaign had collected ballots illegally, was 

probably part of a coordinated disinformation effort, according to researchers at Stanford 

University.”  The article’s title also falsely accuses Project Veritas of releasing a “misleading” 

video.  

96. The print version of the story also featured a call-out in large, bolded type, which 

said: “Making claims without evidence of ballot harvesting.” 



 

 -26-   

 

Ms. Astor and The Times Knew the Claim—That the Project Veritas Report Was 
Deceptive—Was Baseless and False 

97. At the time that they published the story in question, Ms. Astor, her editors, and 

The Times knew that the claims that Project Veritas’ investigative report is “deceptive,” 

“misleading,” relies on “unidentified sources,” and contains no “evidence” of illegal ballot 

collecting was false.   

98. For one thing, it is clear from the story itself that Ms. Astor had watched Project 

Veritas’ investigative video report, and thus she and her editors subjectively knew that there was 

nothing “deceptive” about it.   

99. Rather, the Project Veritas report is based entirely on interviews and recorded 

conversations with knowledgeable sources, firsthand witnesses, and actual participants in illegal 

voting activity—many of whom are identified by name and provided information on the record. 

100. As noted, much of the investigative report is centered on the video clips that 

campaign worker Liban Mohamed himself posted to Snapchat, in which he openly brags about 

illegally harvesting hundreds of absentee ballots in gross violation of Minnesota law that permits 

a person to collect and submit no more than three absentee ballots from others.  Mr. Mohamed is 



 

 -27-   

identified by name and his connections to other Democrat Minnesota politicians, including 

Rep. Ilhan Omar, are set forth by named sources in the Project Veritas report. 

101. Obviously, there was nothing deceptive or misleading about Project Veritas 

presenting Mr. Mohamed’s own recorded and self-incriminating statements, and his own recorded 

admissions are verifiable evidence of illegal conduct. 

102. Indicative of The Times’ transparent bias—and its efforts to try and discredit the 

import of the Project Veritas report by any means necessary—is Ms. Astor’s claim in the story that 

“depending on when the [Mohamed] video was filmed, [his conduct] may not have been illegal, 

because a district court judge in July temporarily suspended Minnesota’s ban on third parties 

collecting and returning large numbers of completed ballots.”  The print version of the story 

doubled down this claim by expressly accusing Project Veritas of “[m]aking claims without 

evidence of ballot harvesting.” 

103. In fact, that court ruling referred to in the online and print stories did not render 

ballot harvesting legal—it merely suspended enforcement of the law for a brief period before that 

district court decision was reversed on appeal by the Minnesota Supreme Court. 

104. The district court ruling temporarily delaying enforcement of the law against ballot 

harvesting was issued on July 28, 2020.  The Project Veritas investigative report clearly stated—

and Ms. Astor and the Times therefore knew—that Mr. Mohamed posted his ballot harvesting 

videos to Snapchat in the first week of July 2020.  In fact, as reflected in the Project Veritas report, 

the self-filmed video of Mr. Mohamed bragging about “hustling” to collect a large number of 

absentee ballots from an apartment building, clearly bears a date of July 2, 2020: 



 

 -28-   

 

105. Thus, at the time that Mr. Mohamed bragged online about his ballot harvesting 

activities, there is no question that such conduct was illegal—and Ms. Astor, her editors, and The 

Times knew as much. 

106. However, because Ms. Astor and The Times knew that much of their intended 

audience had not actually watched the Project Veritas investigative report and would therefore not 

know when Mr. Mohamed posted his videos, they intentionally omitted that detail and referred to 

this later-in-time, inapplicable court ruling in an effort to misleadingly suggested to The Times’ 

readers that Mr. Mohamed’s conduct may not have been a criminal act.  And the print version of 

the story flatly claimed that the Project Veritas report contained no “evidence of ballot harvesting,” 

even though Ms. Astor and The Times knew that the self-incriminating videos Mr. Mohamed 

posted of himself provided objective and irrefutable evidence of illegal ballot harvesting.   

107. Ironically, Ms. Astor and The Times engaged in this sleight-of-hand deception in 

an effort to buttress the false claim that Project Veritas’ investigative report was “deceptive.”    

108. Additionally, Ms. Astor and The Times knew that the claim that Project Veritas’ 

investigative report connecting Rep. Ilhan Omar to illegal voting activity relied exclusively on 

“unidentified sources” is false.   



 

 -29-   

109. Even if that statement were true, it would hardly render Project Veritas’ journalism 

“deceptive,” as The Times itself regularly relies on confidential and even anonymous sources in 

its published stories.   

110. In fact, The Times’ own published standards and practices expressly permit The 

Times to “agree[] not to identify people who provide information for [its] articles,” and to use 

“anonymous sources” when The Times deems the information they provide to be “newsworthy 

and credible.”2  According to the official position of The Times, confidential sources are often 

more credible than named sources, because in sensitive situations sources “will be candid only if 

they know their name won’t be used.” 

111. But notwithstanding The Times’ position that confidential and anonymous sources 

are often more reliable than named sources, the claim that Project Veritas report relied solely on 

“unidentified sources” is not true—and Ms. Astor, her editors, and The Times knew it.  The 

allegation in the Project Veritas report that ballot-harvester Liban Mohamed is connected to 

Rep. Ilhan Omar’s campaign is attested to from the mouths of two named sources: Minneapolis 

City Council candidate AJ Awed, and community leader Omar Jamal.   

112. Obviously, it was not deceptive for Project Veritas to publish the comments of 

Mr. Awed concerning Mr. Mohamed, his brother Jamal Osman, Rep. Omar, and widespread 

corruption in Minneapolis elections.  It is self-evident that Mr. Awed was a credible and 

knowledgeable source, given that he is a local Somali-American politician who ran as a candidate 

in the same election as Mr. Mohamed’s brother, Jamal Osman. 

113. Outside of the self-incriminating videos Mr. Mohamed filmed of himself, the 

primary on-the-record source for the Project Veritas report was a man named Omar Jamal.  

 
2 https://www.nytimes.com/2018/06/14/reader-center/how-the-times-uses-anonymous-sources.html. 



 

 -30-   

Mr. Jamal is a longtime community leader and political consultant in the Minneapolis Somali-

American community who has founded several community organizations and is also employed 

full-time as a community service officer for the Ramsey County Sheriff’s Office.   

114. Mr. Jamal connected Mr. Mohamed and his illegal conduct to Rep. Ilhan Omar, 

detailed the breadth of ballet harvesting and cash-for-ballots schemes in Minneapolis, identified 

Rep. Omar’s Deputy Campaign Manager Alli Isse Gainey as a known ringleader of these activities, 

and helped Project Veritas to record interviews and conversations with numerous witnesses and 

participants with knowledge of these illegal activities.   

115. Thus, The Times’ claim that the Project Veritas report relied solely on “unidentified 

sources” is patently false, and The Times knew it.  But Ms. Astor’s story contains no mention 

whatsoever of the statements made in the Project Veritas investigative report by Mr. Awed and 

Mr. Jamal, because acknowledging their inclusion in the report would have completely 

contradicted the false claim that the Project Veritas report relied solely on unidentified sources.   

116. As for Omar Jamal, it is no surprise that Ms. Astor’s story failed to inform readers 

of his participation in the investigative report as a named, on-the-record source, because doing so 

would have completely undercut The Times’ narrative that the Project Veritas report was deceptive 

and relied on “unidentified sources” with “no verifiable evidence.”  As Ms. Astor, her editors, and 

The Times knew, there is nothing inherently deceptive about a journalistic investigation relying 

on the word of a prominent, respected and credible source with firsthand knowledge of what is 

taking place in his community.   

117. In fact, Mr. Jamal has long been considered by The New York Times itself to be a 

credible source of information concerning matters involving Minneapolis’ Somali-American 

community.  On many occasions, he has appeared in The New York Times as a named source in 



 

 -31-   

stories concerning goings-on in that community, and he has been photographed for The Times as 

well: 

 

118. In total, since 2006, Mr. Jamal has been quoted as an on-the-record source in at 

least ten New York Times stories.  A June 2006 story in The Times’ international edition about 

Islamic militiamen in Somalia quoted Mr. Jamal calling on the United States to intervene and 

identified him as the “director of the Somali Justice and Advocacy Center in St. Paul, Minnesota, 

a hub for expatriate Somalis.”3  An August 2007 Times story about a bridge collapse in 

Minneapolis quoted Mr. Jamal as a spokesperson for one of the victim’s families and identified 

him as “a leader of Somalis” in the city.4  A follow up story about that same incident also quoted 

Mr. Jamal and identified him as the director of the Somali Justice Advocacy Center.5  A March 

 
3 “Islamic militia extends its hold across Somalia,” International Herald Tribune (June 14, 2006), available at 
https://www.nytimes.com/2006/06/14/world/africa/14iht-somalia.1974923.html?searchResultPosition=5. 
4 Pam Belluck, “For Families of Missing, an Agonizing Limbo,” The New York Times (Aug. 4, 2007), available at 
https://www.nytimes.com/2007/08/04/us/04missing.html?searchResultPosition=7. 
5 Monica Davey, “In Bridge Collapse, Refugee Group Faces a New Ordeal,” The New York Times (Aug. 8, 2007), 
available at https://www.nytimes.com/2007/08/08/us/08bridge.html?searchResultPosition=4. 



 

 -32-   

2015 Times story about a Somali-American man from Minneapolis who traveled to Syria to join 

ISIS quoted Mr. Jamal regarding the fear and devastation of the man’s family and identified 

Mr. Jamal as a “Somali-American activist in Minneapolis.”6  An April 2016 Times story about 

TSA employees targeting Somali-Americans for terrorism screenings quoted Mr. Jamal and 

identified him as “a community activist.”7  A June 2016 story about three Somali-Americans 

convicted of attempting to join the Islamic State quoted Mr. Jamal on the community perception 

of the case and identified him as “a Somali community activist.”8  An April 2019 Times story 

about a Minneapolis police shooting quoted Mr. Jamal regarding the Somali-American 

community’s views of the case and identified Mr. Jamal as “a consultant and activist.”9  A different 

April 2019 story about the same police shooting case quoted Mr. Jamal on the community’s views 

of the case and identified him as “a Somali-American activist and consultant.”10  And a June 7, 

2020 Times story about how protests of police brutality were affecting Minneapolis’ Somali-

American community quoted Mr. Jamal and identified him as working “in a sheriff’s office in St. 

Paul.”11 

 
6 Scott Shane, “From Minneapolis to ISIS: An American’s Path to Jihad,” The New York Times (Mar. 21, 2015), 
available at https://www.nytimes.com/2015/03/22/world/middleeast/from-minneapolis-to-isis-an-americans-path-to-
jihad.html?searchResultPosition=14. 
7 Ron Nixon, “Minnesota TSA Manager Says He Was Told to Target Somali-Americans,” The New York Times (Apr. 
27, 2016), available at https://www.nytimes.com/2016/04/28/us/politics/minnesota-tsa-manager-says-he-was-told-to-
target-somali-americans.html?searchResultPosition=11. 
8 Jack Healy & Matt Furber, “3 Somali-Americans Found Guilty of Trying to Join Islamic State,” The New York 
Times (June 3, 2016), available at https://www.nytimes.com/2016/06/04/us/somali-americans-verdict-minneapolis-
isis.html?searchResultPosition=6. 
9 Mitch Smith, “A 911 Call, an Unarmed Woman and a Single Shot: The Mystery of a Police Shooting,” The New 
York Times (Apr. 13, 2019), available at https://www.nytimes.com/2019/04/13/us/mohamed-noor-trial-
minneapolis.html?searchResultPosition=13. 
10 Mitch Smith, “Minneapolis Police Officer Convicted of Murder in Shooting of Australian Woman,” The New York 
Times (Apr. 30, 2019), available at https://www.nytimes.com/2019/04/30/us/minneapolis-police-noor-
verdict.html?searchResultPosition=10. 
11 Kimiko de Freytas-Tamura, “In Minneapolis, Somali-Americans Find Unwelcome Echoes of Strife at Home,” The 
New York Times (June 7, 2020), available at https://www.nytimes.com/2020/06/07/us/minneapolis-somalis-george-
floyd.html?searchResultPosition=12. 



 

 -33-   

 

119. In an April 2019 Times story, Mr. Jamal was quoted as a source specifically on the 

subject of Congresswoman Ilhan Omar, criticizing her for focusing too much on Israel during her 

first term at the expense of housing and education issues facing her district.  Mr. Jamal was 

identified by The Times in that story as “a political consultant in St. Paul, Minn.”12 

120. And finally, in September 2013, the Times published an Op/Ed by Mr. Jamal 

concerning the terrorist group Al Shabab and the concern that it could seek to mount attacks in the 

United States.13 

121. In sum, there can be no dispute that The Times itself considers Mr. Jamal to be a 

credible and knowledgeable source with respect to issues in the Somali-American community of 

 
12 John Eligon, “Unchecked ‘Hate’ Toward Rep. Ilhan Omar Has American Muslims Shuddering,” The New York 
Times (Apr. 25, 2019), available at https://www.nytimes.com/2019/04/25/us/ilhan-omar-muslim-
reactions.html?searchResultPosition=1. 
13 Omar Jamal, “The Question Now is When and Where in the U.S. the Shabab Will Attack,” The New York Times 
(Sept. 30, 2013), available at https://www.nytimes.com/roomfordebate/2013/09/30/does-al-shabab-pose-a-threat-on-
american-soil/the-question-now-is-when-and-where-in-the-us-the-shabab-will-attack. 



 

 -34-   

Minneapolis-St. Paul generally, and with respect to local politics and Rep. Omar specifically.  The 

Times knew that reliance on Mr. Jamal as a source regarding these matters is hardly “deceptive,” 

because the so-called “Paper of Record” has itself relied on Mr. Jamal as a source extensively. 

122. Not surprisingly, Ms. Astor’s story calling Project Veritas’ investigative report 

“deceptive” intentionally omitted The Times’ own extensive reliance on Mr. Jamal as an on-the-

record source because including that information would have undermined The Times’ 

preconceived narrative that Project Veritas published a “deceptive” video report. 

123. Ms. Astor, her editors, and The Times also intentionally elected not to reach out to 

any of the named individuals in the Project Veritas video—including, but not limited to, 

Mr. Mohamed, Mr. Jamal, and Mr. Awed—to ask if they were quoted accurately or if the audio 

and video depictions of their own words in the Project Veritas investigative report were in any way 

altered or doctored.   

124. This intentional decision not to reach out to obvious sources of corroboration or 

refutation for the claim that the Project Veritas investigative report was “deceptive” reflects a 

purposeful avoidance of the truth, and thus actual malice.   

125. Additionally, Ms. Astor, her editors, and The Times intentionally chose not to 

contact or seek comment from Project Veritas before publishing this false and defamatory story.  

This was a clear violation of The Times’ own “Guidelines on Integrity” applicable to all news 

reporters, which explicitly provide that story subjects must be given an opportunity to respond to 

any negative statements The Times plans to publish about them:14 

 

 

 
14 https://www.nytimes.com/editorial-standards/guidelines-on-integrity.html. 



 

 -35-   

Rebuttals 

Few writers need to be reminded that we seek and publish a response from anyone 

criticized in our pages.  But when the criticism is serious, we have a special 

obligation to describe the scope of the accusation and let the subject respond in 

detail.  No subject should be taken by surprise when the paper appears, or feel that 

there was no chance to respond.  

126. Finally, it is noteworthy that The Times story also intentionally omitted a link to 

the Project Veritas investigative report that would have allowed readers to judge for themselves 

whether The Times’ false claims that it was deceptive, that it relied only on “unidentified sources,” 

that it contained no “evidence” of illegal voting activity, and that it did not offer any evidence of 

unlawful ballot harvesting were truthful.  The absence of a hyperlink to the Project Veritas 

investigative report is particularly conspicuous because Ms. Astor’s story did contain hyperlinks 

to many other materials mentioned in the story, including the EIP blog post, The Times’ own story 

on President Trump’s tax returns, and a statement published to Twitter by a spokesperson for 

Rep. Omar calling the Project Veritas report “a right wing effort to delegitimatize a free and fair 

election.” 

127. The omission of a hyperlink to the Project Veritas investigative report—the main 

subject of The Times’ story—was intentional and designed to prevent The Times’ readers from 

viewing the Project Veritas report for themselves and thus having a ready means to determine that 

The Times’ statements about Project Veritas were false.   

128. At bottom, there simply was no factual basis whatsoever for Ms. Astor and The 

Times to claim that Project Veritas’ investigative report was “deceptive,” that it relied exclusively 

on “unidentified sources,” and that it presented “no evidence” of illegal voting activity—and 

Ms. Astor, her editors, and The Times were on subjective notice at the time of publication that 

these claims were false.  These statements about Project Veritas were therefore published with 

actual malice.   



 

 -36-   

Project Veritas Demands a Retraction and The Times’ Lawyers Refuse—Absurdly 
Claiming its News Story Was “Opinion” 

129. On September 30, 2020—the day after The Times published the online version of 

Ms. Astor’s story—Project Veritas Chief Legal Officer Jered T. Ede sent a letter via email to 

Ms. Astor and New York Times Executive Editor Dean Baquet.   

130. Mr. Ede’s letter demanded an immediate retraction of the story calling Project 

Veritas’ investigative report “deceptive.”  Mr. Ede’s letter specifically noted that The Times’ story 

contained no factual basis for that claim, and that the assertions that the Project Veritas report 

relied on “unidentified sources” and offered no “evidence” of illegal voting activity were readily 

disproven by reference to the video report itself. 

131. On October 2, 2020, Dana Green, in-house Counsel for The New York Times 

Company, sent a response letter to Mr. Ede via email.  In that letter, Ms. Green stated that The 

Times refused to make any correction to, or retraction of, the story.  With respect to the story’s 

claim that the Project Veritas investigative report was “deceptive,” Ms. Green repeatedly asserted 

that this statement was merely Ms. Astor and The Times’ “opinion”: 



 

 -37-   

 
132. But this claim is belied by the fact that the story appeared not in The Times’ Op/Ed 

section, but rather the “Politics” news section.  And Ms. Astor is not an opinion writer for The 

Times—she is a “political reporter”: 

 
133. The Times’ own “Ethical Journalism” standards expressly state that The Times’ 

“fundamental purpose” is to ensure that its news reports reflect “impartiality and neutrality,” and 



 

 -38-   

political reporters like Ms. Astor are prohibited from “do[ing] anything that damages The Times’s 

reputation for strict neutrality in reporting on politics and government.”15  

134. Thus, The Times’ own ethical policies prohibit a political news reporter like 

Ms. Astor from offering her “opinion” in a news story covering politics and government.  If 

Ms. Astor and her editors truly considered the claim that Project Veritas’ report is “deceptive” to 

be merely Ms. Astor’s opinion, then under The Times’ own binding policies they would not have 

been permitted to publish it. 

135. Moreover, The Times proudly publicizes and trumpets these policies to the public 

on its website.  Thus, a reasonable reader of a Times news story would not expect to see a reporter’s 

“opinion” appear in a news story, and a reasonable reader therefore would have understood the 

claim that Project Veritas’ investigative report was “deceptive” to be a statement of fact, not a 

statement of opinion.   

136. Ms. Astor herself also stated in a recent interview that part of her job is to ensure 

that she does not inject her own opinions into news stories that she writes for The Times.16 

137. Despite The Times’ legal department taking the post hoc position that the 

“deceptive” statement was Ms. Astor’s opinion—and thus that it should never have appeared in a 

news story per The Times’ own policies and guidelines—to date, The Times’ newsroom and 

editors have not taken any action to remove Ms. Astor’s so-called “opinion” from the story.  This 

definitively puts the lie to the lawyers’ made-for-litigation claim that the “deceptive” statement 

was intended to be merely an expression of Ms. Astor’s opinion, and demonstrates that Ms. Astor 

 
15 https://www.nytimes.com/editorial-standards/ethical-journalism.html#introductionAndPurpose. 
16 "Media Bias: Should Journalists Always Strive to Be Objective?" Issues & Controversies, Infobase, (Sept. 22, 
2020), available at icof.infobaselearning.com/recordurl.aspx?ID=6296. 
 



 

 -39-   

and her editors must have intended and understood—and still intend and understand—it to be a 

statement of fact concerning Mr. O’Keefe and Project Veritas. 

138. The Times’ lawyers’ after-the-fact claim that this statement is merely “opinion” is 

therefore ridiculous and nonsensical.  Instead, it is a tacit acknowledgement that the statement in 

Ms. Astor’s story is not factually supportable and cannot be defended as objectively true. 

139. Even if the claim that Project Veritas’ investigative report was “deceptive” were a 

statement of opinion, it would be an opinion based on false statements of fact—namely that Project 

Veritas’ video relied solely on “unidentified sources” and offered “no evidence of ballot 

harvesting.”   

140. That being the case, The Times’ own “Guidelines on Integrity” required that the 

story be corrected to remove the statement.  Indeed, The Times’ policies require a correction even 

where a published statement is “imprecise” or “incomplete.” 

141. Thus, The Times implicitly admitted that Ms. Astor’s assertion that Project Veritas’ 

investigative report is “deceptive” has no factual support, and yet Ms. Astor, her editors, and The 

Times still refused to correct it.  This further demonstrates Ms. Astor and The Times’ reckless 

disregard for the truth and actual malice towards Project Veritas. 

142. After Times lawyer Dana Green responded to Project Veritas’ letter with the claim 

that Ms. Astor’s statements were merely “opinion,” Project Veritas’ outside counsel Clare Locke 

LLP sent a letter to New York Times Deputy General Counsel David McCraw on October 9, 

2020.17  Clare Locke LLP again demanded a retraction of Ms. Astor’s false statements, and noted 

 
17 Ltr. L. Locke to D. McCraw re “False Allegations Regarding Project Veritas,” (Oct. 9, 2020) (attached hereto as 
Ex. A.) 



 

 -40-   

that it was illogical for The Times to take the position that statements in one of its news articles 

were opinion because that would clearly violate The Times’ own policies. 

143. In response, Mr. McCraw defended Ms. Astor’s characterization of the Project 

Veritas video report as “deceptive” as factually true—thus completely undermining Ms. Green’s 

previous assertion that the statement was merely Ms. Astor’s “opinion.”   

144. The Times has also continued to flagrantly violate its own “rebuttals” policy post-

publication of Ms. Astor’s stories, which further demonstrates Defendants actual malice toward 

Project Veritas. 

145. On October 16, 2020, Clare Locke LLP again wrote to Mr. McCraw demanding a 

retraction of Ms. Astor’s stories.18  In that letter, Clare Locke LLP noted The Times’ previous 

reliance on Omar Jamal as a credible source, as well as the less than 63-minute difference in 

publication timing of the EIP blog post and Ms. Astor’s September 29, 2020 story.   

146. Attached to that letter, Clare Locke LLP provided a redlined version of Ms. Astor’s 

September 29 story which, among other things, suggested an update to the story to “reflect 

statements from Project Veritas.”  In that document, Clare Locke LLP provided The Times with 

several quotes from Project Veritas rebutting the false claims that Ms. Astor made in her story. 

147. Again, despite The Times’ own ethical policies clearly requiring that The Times 

“seek and publish a response from anyone criticized in [The Times’] pages,” The Times’ lawyers 

and editors refused to update the story to include the rebuttals from Project Veritas in violation of 

The Times’ own internal policies.   

 
18 Ltr. L. Locke to D. McCraw re “False Allegations Regarding Project Veritas,” (Oct. 16, 2020) (attached hereto as 
Ex. B.) 



 

 -41-   

The Times Retaliates Against Project Veritas for Threatening Litigation 

148. After The Times’ lawyers refused to correct or retract the false statements in 

Ms. Astor’s stories and absurdly claimed that they were merely a news reporter’s opinion, counsel 

for Project Veritas indicated that litigation may result if The Times persisted in standing behind 

these false and defamatory statements. 

149. In retaliation, The Times elected to double down on those statements and repeat its 

defamation of Project Veritas. 

150. On October 25, 2020 The Times published on its website a story by Tiffany Hsu 

with the headline, “Conservative News Sites Fuel Voter Fraud Misinformation.”  Ms. Hsu’s story 

claimed that in the run-up to the 2020 presidential election, “right-leaning news sites” have been 

publishing “false or misleading headlines and articles” designed to back claims by President 

Trump that “mail-in ballots threaten the integrity of the election.” 

151. Ms. Hsu’s story was published the following day in the print version of The New 

York Times with the headline, “False Voter Fraud Stories Are Churning on Conservative News 

Sites.” 

152. After citing various supposed examples of this so-called “propaganda feedback 

loop” of “false voter fraud stories,” Ms. Hsu’s story then turned to Project Veritas: 

In a similar cycle, the Fox News host Sean Hannity and conservative publications 

magnified the reach of a deceptive video released last month by Project Veritas, a 

group run by the conservative activist James O’Keefe.  The video claimed without 

named sources or verifiable evidence that the campaign for Representative Ilhan 

Omar, a Minnesota Democrat, was collecting ballots illegally. 

153. The Times, Ms. Hsu, and Ms. Hsu’s editors knew that these claims were false at 

the time of publication.  Indeed, at the time of publication, The Times had already been put on 

notice that substantially similar claims published by Ms. Astor and The Times in September 2020 



 

 -42-   

were false and defamatory, and counsel for Project Veritas had directed The Times to specific 

portions of the Project Veritas investigative report itself that demonstrably disproved these claims.   

154. The Times and Ms. Hsu nevertheless repeated the gist of the false claims previously 

made in Ms. Astor’s stories in an effort to retaliate against Project Veritas for demanding a 

correction of Ms. Astor’s stories and threatening to file a defamation lawsuit if The Times refused. 

155. Like Ms. Astor, Ms. Hsu and her editors reviewed the Project Veritas investigative 

report before publishing a story about it, and thus they subjectively knew that her story’s claims 

—that the report was “false,” “deceptive,” and cited no “named sources”—were false.   

156. Like Ms. Astor, Ms. Hsu is a registered Democrat and was motivated by political 

bias and a preconceived narrative that voter fraud in a Republican-hyped problem is largely 

overstated in her effort to portray Project Veritas’ investigative report uncovering evidence of voter 

fraud by Democrat candidates as “false” and “deceptive.”  She, like Ms. Astor, was upset that 

Project Veritas’ story had overshadowed The Times’ reporting on the President’s taxes.  She, like 

Ms. Astor, views Project Veritas and Mr. O’Keefe with contempt and does not view Project Veritas 

as a legitimate journalism enterprise.  On information and belief, Ms. Hsu’s editors share these 

political biases and motivations. 

157. Once again, in flagrant violation of The Times’ own policies and ethical guidelines, 

Ms. Hsu, her editors, and The Times intentionally chose not to seek comment or rebuttal from 

Project Veritas before Ms. Hsu’s story was published.   

158. Like Ms. Astor’s stories, Ms. Hsu’s story contained no link to the Project Veritas 

investigative report that would have allowed readers to judge for themselves the truth of the claims 

that the report was “false,” “deceptive,” lacked any “named sources,” and provided no “verifiable 

evidence” of illegal ballot collection by Rep. Omar and her associates.   



 

 -43-   

159. Of course, at the time that Ms. Hsu’s story was published, The Times’ lawyers had 

already taken the position that the claim that Project Veritas’ investigative report is “deceptive” is 

merely opinion.  But like Ms. Astor, Ms. Hsu is a news reporter, and her story was published in 

the Media News section of The Times’ website.  Like Ms. Astor, Ms. Hsu is prohibited by The 

Times’ ethical policies for ethical journalism from injecting her opinion into news stories. 

160. Notably, Ms. Hsu’s own article in the print edition is headlined, “False Voter Fraud 

Stories Are Churning on Conservative News Sites”: 

 

161. The Times’ editors and Ms. Hsu, in selecting this very title about “false voter fraud 

stories”—and including Project Veritas’ purportedly “deceptive video” as one such example of a 

“false voter fraud stor[y]—clearly believed the claim that Project Veritas’ investigative report was 

“deceptive” was a statement of fact capable of being proven “false”—just as the story’s headline 

proclaims. 



 

 -44-   

162. But when Project Veritas’ counsel noted the inclusion of what The Times’ lawyers 

had previously characterized as “opinion” in Ms. Hsu’s story and demanded a retraction,19 The 

Times’ lawyers simply ignored the request.     

163. Thus, the republication of this false claim in Ms. Hsu’s story is yet another tacit 

acknowledgment by The Times and its editors that The Times considers this false claim to be a 

statement of fact capable of being proven “false,” and not a statement of opinion. 

Defendants’ Statements About Project Veritas Are Defamatory Per Se 

164. Defendants’ false claims that Project Veritas published a “false” and “deceptive” 

news report that solely relied on “unidentified sources,” contained no “named sources,” and 

presented no “evidence of ballot harvesting” are not only false, but defamatory per se.  

165. The cardinal tenet of the journalism profession is to present truthful information to 

readers and viewers.  In fact, The Times’ own published “Standards of Journalism” state that “[t]he 

reputation of The Times rests” upon the “perception” that The Times’ reporting is fair and open, 

and that its employees’ “first duty is to make sure that the integrity of The Times is not 

blemished.”20   

166. The same document states that telling readers “the complete, unvarnished truth” is 

required, and that failure by a Times journalist to do so “may lead to disciplinary action, potentially 

including dismissal.” 

167. Similarly, Project Veritas’ stated organizational values list as Rule #1: “Truth is 

paramount,” and state that Project Veritas does not distort facts or context.  Rule # 11 is that Project 

 
19 Ltr. L. Locke to D. McCraw re “False and Defamatory New York Times Reporting on Project Veritas,” (Oct. 28, 
2020) (attached hereto as Ex. C.) 
20 https://www.nytimes.com/editorial-standards/ethical-journalism.html#introductionAndPurpose. 



 

 -45-   

Veritas does not “manufacture content,” but instead presents the words of its investigative sources 

accurately and fairly.   

168. Thus, Ms. Astor, Ms. Hsu, their editors, and The Times impugned the integrity and 

ethics of Project Veritas by accusing it of violating a basic tenet of the journalism profession as 

well as Project Veritas’ own ethical standards and primary institutional ethos. 

169. Given the nature and standards of the profession, it is self-evident that accusing a 

journalistic organization of publishing a false and deceptive news report—as The Times accused 

Project Veritas—would tend to injure that organization in its business, trade, or profession. 

170. The publication of the online and print versions of these stories did in fact cause 

substantial harm to Project Veritas’ reputations. 

171. As one of the most widely circulated papers in the United States and the world, the 

reach of these defamatory statements was considerable.  According to The Times’ itself, its print 

version boasts a daily circulation of nearly half a million copies in the United States,21 and The 

Times has an additional 5.7 million digital subscribers.22 

172. Given its status and prominence, it was entirely foreseeable to Defendants that the 

false and defamatory statements about Project Veritas in Ms. Astor and Ms. Hsu’s stories would 

be widely republished by other media outlets and individuals.   

173. In fact, the false statements in Ms. Astor’s stories were widely republished, 

increasing the reputational harm to Project Veritas.  As noted, The Times itself republished a 

variant of Ms. Astor’s false claims in Ms. Hsu’s story less than a month later, and various other 

 
21 https://nytmediakit.com/newspaper-guidelines. 
22 https://www.nytimes.com/2020/08/05/business/media/nyt-earnings-
q2.html#:~:text=The%20company%20added%20669%2C000%20net%20new%20digital%20subscribers%2C%20m
aking%20the,10%20million%20subscriptions%20by%202025. 



 

 -46-   

media outlets and blogs either republished Ms. Astor’s false claims verbatim or repeated the claim 

that the Project Veritas investigative report was “deceptive.”23 

174. Additionally, Ms. Astor and The Times’ claim that Project Veritas published a 

“deceptive” video was adopted and republished by various social media users: 

 
175. Ms. Astor, her editors, and The Times are liable for the damage caused by the 

foreseeable and intended republication of their false and defamatory statements concerning Project 

Veritas. 

Defendants’ Tortious Conduct Has Caused Plaintiff to Suffer Special Damages 

176. In addition to the significant reputational harm that Defendants’ conduct has 

caused, Defendants’ actions have also caused Project Veritas to suffer special damages. 

 
23 See, e.g., Maggie Astor, “Stanford researchers say Ilhan Omar video appears to be ‘coordinated disinformation 
campaign,” Twin Cities Pioneer Press (Sept. 29, 2020), available at https://www.twincities.com/2020/09/29/stanford-
researchers-say-ilhan-omar-video-appears-to-be-coordinated-disinformation-campaign/; Rick Hases, “Project Veritas 
Video Was a ‘Coordinated Disinformation Campaign,’ Researchers Say,” ElectionLawBlog (Sept. 29, 2020), 
available at https://electionlawblog.org/?p=115984.  



 

 -47-   

177. By falsely labeling Project Veritas’ investigative report “false” and “deceptive,” 

Defendants used the institutional weight of The New York Times to discredit Project Veritas’ 

journalism in the eyes of the public.  This caused Project Veritas’ significant investment of time, 

energy, and resources on this groundbreaking investigation to be essentially wasted. 

178. Project Veritas estimates it has spent $141,000 in hard costs (e.g., travel, 

accommodations, security, transcription services, and other external costs, which exclude any 

internal costs such as production costs or Project Veritas employee time) to research and produce 

its investigative reporting on illegal voting practices in Minneapolis.  The Times’ tortious acts 

proximately caused a loss of that investment.   

179. In an effort to attempt to mitigate the harm caused by the publication of the false 

statements in Ms. Astor and Ms. Hsu’s stories, Project Veritas immediately sought a correction of 

said statements.  The Times’ lawyers refused. 

180. As a result, Project Veritas had to engage outside defamation counsel, Clare Locke 

LLP, to seek a retraction from The Times. 

181. Clare Locke LLP attorneys have to date sent three separate letters to The New York 

Times’ lawyers demanding a correction of Ms. Astor and Ms. Hsu’s false statements about Project 

Veritas, but The Times has maintained its refusal to issue any correction or retraction. 

182. To date, Clare Locke LLP’s fees for efforts specifically targeted at mitigating the 

harm to Project Veritas by seeking retractions from Defendants are estimated to be $37,000, 

exclusive of any costs associated with preparing this Complaint and legal fees associated with 

litigation.  But for The Times’ refusal to issue a prompt correction when first demanded by Project 

Veritas, Project Veritas would not have incurred these special damages.   



 

 -48-   

AS AND FOR A FIRST CAUSE OF ACTION – DEFAMATION 
FOR PUBLICATION OF THE ORIGINAL STORY ON THE NEW YORK TIMES 

WEBSITE ON SEPTEMBER 29, 2020 
 (Against Defendants Maggie Astor, The New York Times, and John Does 1-5) 

183. Plaintiff repeats and re-alleges each of the foregoing paragraphs as if set forth fully 

herein. 

184. Defendants The New York Times, Maggie Astor, and Ms. Astor’s editors authored 

and published false and defamatory statements about Project Veritas in the September 29, 2020 

story published by The New York Times on its website with the headline, “Project Veritas Video 

Was a ‘Coordinated Disinformation Campaign,’ Researchers Say.” 

185. The story was posted at the URL 

https://www.nytimes.com/2020/09/29/us/politics/project-veritas-ilhan-omar.html, and it remains 

online at that location.  A true and correct copy of the online version of the story is attached hereto 

as Exhibit D.   

186. The September 29 story, which was published to a worldwide audience on The 

Times’ website, included the following false and defamatory statements: 

The timing of the deceptive video, which accuses Ilhan Omar of 

voter fraud, indicates that several conservatives, including Donald 

Trump Jr., may have known about it in advance.   

A deceptive video released on Sunday by the conservative activist 

James O’Keefe, which claimed through unidentified sources and 

with no verifiable evidence that Representative Ilhan Omar’s 

campaign had collected ballots illegally, was probably part of a 

coordinated disinformation effort, according to researchers at 

Stanford University and the University of Washington. 

187. These statements were meant to, and in fact did, create the false and misleading 

impression that Project Veritas published a deceptive video news report that relied solely on 

“unidentified sources,” that contained no “evidence” of illegal ballot harvesting, and that was 



 

 -49-   

manipulated and selectively edited to misrepresent the facts to the millions of people that viewed 

Project Veritas’ groundbreaking investigative report.    

188. These statements were reasonably understood by those reading them to be 

statements of fact regarding Project Veritas. 

189. As set forth herein, these statements are false.   

190. These statements are of and concerning Project Veritas.  Indeed, Project Veritas 

founder, CEO, and Board Chairman Mr. O’Keefe is mentioned by name as the publisher of the 

supposedly “deceptive” report, and the very next sentence of the story states that the video report 

was published by “Mr. O’Keefe and his group, Project Veritas…” 

191. The reading public would have understood, and did understand, these statements to 

be of and concerning Project Veritas. 

192. Defendants had no applicable privilege or legal authorization to publish these false 

and defamatory statements or, if they did, they abused that privilege. 

193. These statements are libelous because they tend to expose Plaintiff to public 

contempt, ridicule, aversion or disgrace, and to induce an evil opinion of Plaintiff in the minds of 

right-thinking persons, and to deprive Plaintiff of friendly intercourse in society. 

194. These statements defamed Project Veritas by falsely accusing a journalistic 

organization of relying solely on “unidentified sources”, offering no “evidence” in support of an 

investigative report, and manipulating and selectively editing an investigative news report in order 

to deceive and mislead viewers—a cardinal sin that is the most egregious and fundamental 

violation of journalistic ethics and standards, as well as of Project Veritas’ own stated mission and 

ethical tenets.   



 

 -50-   

195. These statements are libelous per se because they impugn the basic integrity, ethics, 

and competence of Project Veritas as a journalistic organization. 

196. These statements are libelous per se because they would tend to harm, and indeed 

have harmed, Project Veritas in its trade, business, and profession, and would tend to assail, and 

indeed have assailed, Project Veritas’ integrity and journalistic ethics. 

197. These statements are libelous per se because they impute unfitness in the 

performance of one’s profession or trade to Project Veritas. 

198. Defendants published these statements with actual malice in that they had 

knowledge that the statements were false, or they published the statements with reckless disregard 

for their truth or falsity. 

199. Defendants published these statements with actual malice in that they recklessly 

disregarded information in their possession—including the Project Veritas video report itself and 

the fact that Project Veritas’ on the record source had himself been a source The Times relied upon 

for information about the Minneapolis Somali community—demonstrating the falsity of these 

statements. 

200. Defendants published these statements with actual malice in that they purposefully 

avoided the truth and intentionally failed to seek comment from the most obvious sources of 

corroboration or refutation before publishing these statements—including Project Veritas, 

Mr. O’Keefe, and Mr. Jamal. 

201. Defendants also repeatedly failed to retract or correct these false and defamatory 

statements despite at least four separate requests that they do so, thereby further demonstrating 

that they published these statements with actual malice. 



 

 -51-   

202. Defendants also acted with actual malice by publishing a preconceived narrative—

working hand in hand with EIP to develop the thesis and preconceived storyline for this article 

before publication, without reaching out to Project Veritas for comment to include its rebuttal in 

the article.  

203. Defendants also acted with actual malice and common law malice because they 

were motivated by political bias and ill will towards a journalistic organization that they perceive 

as mere “conservative activist[s]” and for which they hold vitriolic disdain.   

204. Defendants acted with actual malice and common law malice because they acted 

with bias, ill will, and a retaliatory motive to harm Project Veritas for upstaging The New York 

Times story about President Trump’s tax returns.   

205. Defendants acted with actual malice and common law malice because they sought 

to harm the reputation of a journalistic competitor that they disdain because its reporting negatively 

impacted Democrat candidates shortly before a hotly contested election, and because Defendants 

believe that issues of voter fraud are exaggerated or do not exist.   

206. Defendants acted with actual malice by flagrantly violating their own published 

standards and policies, including by failure to seek comment before publication, including 

supposed “opinions” in their news pages, and refusing to retract false statements.  

207. Defendants published the false and defamatory statements in the September 29 

online story with common law malice toward Plaintiff and with the specific intent to cause damage 

to Project Veritas.   

208. As a result of the false and defamatory statements published by Defendants, Project 

Veritas’ professional reputation has been impugned. 



 

 -52-   

209. As a result of the false and defamatory statements published by Defendants and 

Defendants’ repeated refusals to correct or retract those statements, Plaintiff has been forced to 

make an expenditure of no less than $25,000 in an effort to remedy the defamation. 

210. As a result of the false and defamatory statements published by Defendants, 

Plaintiff has been exposed to public hatred, ridicule, and contempt. 

211. As a result of the false and defamatory statements published by Defendants, 

Plaintiff has suffered economic damage—including the investment of significant funds to research 

and produce the investigative report Defendants sought to discredit—and will suffer further 

economic damage. 

212. In view of the foregoing, Plaintiff is entitled to actual, presumed, punitive, and other 

damages in an amount to be specifically determined at trial. 

AS AND FOR A SECOND CAUSE OF ACTION – DEFAMATION 
FOR PUBLICATION OF THE SECOND STORY ON THE NEW YORK TIMES 

WEBSITE ON SEPTEMBER 29, 2020 
(Against Defendants Maggie Astor, The New York Times, and John Does 1-5) 

213. Plaintiff repeats and re-alleges each of the foregoing paragraphs as if set forth fully 

herein. 

214. Defendants The New York Times, Maggie Astor, and Ms. Astor’s editors authored 

and published false and defamatory statements about Project Veritas in the September 29, 2020 

story published by The New York Times on its website with the headline, “Researchers say a 

Project Veritas video accusing Ilhan Omar of voter fraud was a ‘coordinated disinformation 

campaign.’” 

215. The story was posted at the URL 

https://www.nytimes.com/2020/09/29/us/researchers-say-a-project-veritas-video-accusing-ilhan-

omar-of-voter-fraud-was-a-coordinated-disinformation-campaign.html, and it remains online at 



 

 -53-   

that location.  A true and correct copy of the online version of the story is attached hereto as Exhibit 

E.   

216. This second September 29 story, which was published to a worldwide audience on 

The Times’ website, included the following false and defamatory statements: 

The timing of the deceptive video, which accuses Ilhan Omar of 

voter fraud, indicates that several conservatives, including Donald 

Trump Jr., may have known about it in advance.   

A deceptive video released on Sunday by the conservative activist 

James O’Keefe, which claimed through unidentified sources and 

with no verifiable evidence that Representative Ilhan Omar’s 

campaign had collected ballots illegally, was probably part of a 

coordinated disinformation effort, according to researchers at 

Stanford University and the University of Washington. 

217. These statements were meant to, and in fact did, create the false and misleading 

impression that Project Veritas published a deceptive video news report that relied solely on 

“unidentified sources,” that contained no “evidence” of illegal ballot harvesting, and that was 

manipulated and selectively edited to misrepresent the facts to the millions of people that viewed 

Project Veritas’ groundbreaking investigative report.    

218. These statements were reasonably understood by those reading them to be 

statements of fact regarding Project Veritas. 

219. As set forth herein, these statements are false.   

220. These statements are of and concerning Project Veritas.  Indeed, Project Veritas 

founder, CEO, and Board Chairman Mr. O’Keefe is mentioned by name as the publisher of the 

supposedly “deceptive” report, and the very next sentence of the story states that the video report 

was published by “Mr. O’Keefe and his group, Project Veritas…” 

221. The reading public would have understood, and did understand, these statements to 

be of and concerning Project Veritas. 



 

 -54-   

222. Defendants had no applicable privilege or legal authorization to publish these false 

and defamatory statements or, if they did, they abused that privilege. 

223. These statements are libelous because they tend to expose Plaintiff to public 

contempt, ridicule, aversion or disgrace, and to induce an evil opinion of Plaintiff in the minds of 

right-thinking persons, and to deprive Plaintiff of friendly intercourse in society. 

224. These statements defamed Project Veritas by falsely accusing a journalistic 

organization of relying solely on “unidentified sources”, offering no “evidence” in support of an 

investigative report, and manipulating and selectively editing an investigative news report in order 

to deceive and mislead viewers—a cardinal sin that is the most egregious and fundamental 

violation of journalistic ethics and standards, as well as of Project Veritas’ own stated mission and 

ethical tenets.   

225. These statements are libelous per se because they impugn the basic integrity, ethics, 

and competence of Project Veritas as journalistic organization. 

226. These statements are libelous per se because they would tend to harm, and indeed 

have harmed, Project Veritas in its trade, business, and profession, and would tend to assail, and 

indeed have assailed, Project Veritas’ integrity and journalistic ethics. 

227. These statements are libelous per se because they impute unfitness in the 

performance of one’s profession or trade to Project Veritas. 

228. Defendants published these statements with actual malice in that they had 

knowledge that the statements were false, or they published the statements with reckless disregard 

for their truth or falsity. 

229. Defendants published these statements with actual malice in that they recklessly 

disregarded information in their possession—including the Project Veritas video report itself and 



 

 -55-   

the fact that Project Veritas’ on the record source had himself been a source The Times relied upon 

for information about the Minneapolis Somali community—demonstrating the falsity of these 

statements. 

230. Defendants published these statements with actual malice in that they purposefully 

avoided the truth and intentionally failed to seek comment from the most obvious sources of 

corroboration or refutation before publishing these statements—including Project Veritas, 

Mr. O’Keefe, and Mr. Jamal. 

231. Defendants also repeatedly failed to retract or correct these false and defamatory 

statements despite at least four separate requests that they do so, thereby further demonstrating 

that they published these statements with actual malice. 

232. Defendants also acted with actual malice by publishing a preconceived narrative—

working hand in hand with EIP to develop the thesis and preconceived storyline for this article 

before publication, without reaching out to Project Veritas for comment to include its rebuttal in 

the article.  

233. Defendants also acted with actual malice and common law malice because they 

were motivated by political bias and ill will towards a journalistic organization that they perceive 

as mere “conservative activist[s]” and for which they hold vitriolic disdain.   

234. Defendants acted with actual malice and common law malice because they acted 

with bias, ill will, and a retaliatory motive to harm Project Veritas for upstaging The New York 

Times story about President Trump’s tax returns.   

235. Defendants acted with actual malice and common law malice because they sought 

to harm the reputation of a journalistic competitor that they disdain because its reporting negatively 



 

 -56-   

impacted Democrat candidates shortly before a hotly contested election, and because Defendants 

believe that issues of voter fraud are exaggerated or do not exist.   

236. Defendants acted with actual malice by flagrantly violating their own published 

standards and policies, including by failure to seek comment before publication, including 

supposed “opinions” in their news pages, and refusing to retract false statements 

237. Defendants published the false and defamatory statements in this September 29 

online story with common law malice toward Plaintiff and with the specific intent to cause damage 

to Project Veritas.   

238. As a result of the false and defamatory statements published by Defendants, Project 

Veritas’ professional reputation has been impugned. 

239. As a result of the false and defamatory statements published by Defendants and 

Defendants’ repeated refusals to correct or retract those statements, Plaintiff has been forced to 

make an expenditure of no less than $25,000 in an effort to remedy the defamation. 

240. As a result of the false and defamatory statements published by Defendants, 

Plaintiff has been exposed to public hatred, ridicule, and contempt. 

241. As a result of the false and defamatory statements published by Defendants, 

Plaintiff has suffered economic damage—including the investment of significant funds to research 

and produce the investigative report Defendants sought to discredit—and will suffer further 

economic damage. 

242. In view of the foregoing, Plaintiff is entitled to actual, presumed, punitive, and other 

damages in an amount to be specifically determined at trial. 

 



 

 -57-   

AS AND FOR A THIRD CAUSE OF ACTION – DEFAMATION 
FOR PUBLICATION OF THE STORY IN THE NEW YORK TIMES PRINT EDITION 

ON SEPTEMBER 30, 2020 
(Against Defendants Maggie Astor, The New York Times, and John Does 1-5) 

243. Plaintiff repeats and re-alleges each of the foregoing paragraphs as if set forth fully 

herein. 

244. Defendants The New York Times, Maggie Astor, and Ms. Astor’s editors authored 

and published false and defamatory statements about Project Veritas in the story published on page 

A22 of The New York Times September 30, 2020 print edition with the headline, “Project Veritas 

Releases Misleading Video, Part of What Experts Call a Coordinated Effort.” 

245. A true and correct copy of the story as it appeared in the September 30, 2020 print 

version of The New York Times is attached hereto as Exhibit F. 

246. The September 30 print version of the story, which was published to a nationwide 

audience of nearly half a million people, included the following false and defamatory statements: 

Project Veritas Releases Misleading Video   

A deceptive video released on Saturday by the conservative activist 

James O’Keefe, which claimed through unidentified sources and 

with no verifiable evidence that Representative Ilhan Omar’s 

campaign had collected ballots illegally, was probably part of a 

coordinated disinformation effort, according to researchers at 

Stanford University. 

Making claims without evidence of ballot harvesting. 

247. These statements were meant to, and in fact did, create the false and misleading 

impression that Project Veritas published a misleading and deceptive video news report that relied 

solely on “unidentified sources,” that contained no “evidence” of illegal ballot harvesting, and that 

was manipulated and selectively edited to misrepresent the facts to the millions of people that 

viewed Project Veritas’ groundbreaking investigative report.    



 

 -58-   

248. These statements were reasonably understood by those reading them to be 

statements of fact regarding Project Veritas. 

249. As set forth herein, these statements are false.   

250. These statements are of and concerning Project Veritas.  Indeed, Project Veritas 

founder, CEO, and Board Chairman Mr. O’Keefe is mentioned by name as the publisher of the 

supposedly “deceptive” video report, and the very next sentence of the story states that the video 

report was published by “Mr. O’Keefe and his group, Project Veritas…” 

251. The reading public would have understood, and did understand, these statements to 

be of and concerning Project Veritas. 

252. Defendants had no applicable privilege or legal authorization to publish these false 

and defamatory statements or, if they did, they abused that privilege. 

253. These statements are libelous because they tend to expose Plaintiff to public 

contempt, ridicule, aversion or disgrace, and to induce an evil opinion of Plaintiff in the minds of 

right-thinking persons, and to deprive Plaintiff of friendly intercourse in society. 

254. These statements defamed Project Veritas by falsely accusing a journalistic 

organization of relying solely on “unidentified sources”, offering no “evidence” in support of an 

investigative report, and manipulating and selectively editing an investigative news report in order 

to deceive and mislead viewers—a cardinal sin that is the most egregious and fundamental 

violation of journalistic ethics and standards, as well as of Project Veritas’ own stated mission and 

ethical tenets.   

255. These statements are libelous per se because they impugn the basic integrity, ethics, 

and competence of Project Veritas as a journalistic organization. 



 

 -59-   

256. These statements are libelous per se because they would tend to harm, and indeed 

have harmed, Project Veritas in its trade, business, and profession, and would tend to assail, and 

indeed have assailed, Project Veritas’ integrity and journalistic ethics. 

257. These statements are libelous per se because they impute unfitness in the 

performance of one’s profession or trade to Project Veritas. 

258. Defendants published these statements with actual malice in that they had 

knowledge that the statements were false, or they published the statements with reckless disregard 

for their truth or falsity. 

259. Defendants published these statements with actual malice in that they recklessly 

disregarded information in their possession—including the Project Veritas video report itself and 

the fact that Project Veritas’ on the record source had himself been a source The Times relied upon 

for information about the Minneapolis Somali community—demonstrating the falsity of these 

statements. 

260. Defendants published these statements with actual malice in that they purposefully 

avoided the truth and intentionally failed to seek comment from the most obvious sources of 

corroboration or refutation before publishing these statements—including Project Veritas, 

Mr. O’Keefe, and Mr. Jamal. 

261. Defendants also repeatedly failed to retract or correct these false and defamatory 

statements despite at least four separate requests that they do so, thereby further demonstrating 

that they published these statements with actual malice. 

262. Defendants also acted with actual malice by publishing a preconceived narrative—

working hand in hand with EIP to develop the thesis and preconceived storyline for this article 



 

 -60-   

before publication, without reaching out to Project Veritas for comment to include its rebuttal in 

the article.  

263. Defendants also acted with actual malice and common law malice because they 

were motivated by political bias and ill will towards a journalistic organization that they perceive 

as mere “conservative activist[s]” and for which they hold vitriolic disdain.   

264. Defendants acted with actual malice and common law malice because they acted 

with bias, ill will, and a retaliatory motive to harm Project Veritas for upstaging The New York 

Times story about President Trump’s tax returns.   

265. Defendants acted with actual malice and common law malice because they sought 

to harm the reputation of a journalistic competitor that they disdain because its reporting negatively 

impacted Democrat candidates shortly before a hotly contested election, and because Defendants 

believe that issues of voter fraud are exaggerated or do not exist.   

266. Defendants acted with actual malice by flagrantly violating their own published 

standards and policies, including by failure to seek comment before publication, including 

supposed “opinions” in their news pages, and refusing to retract false statements.  

267. Defendants published the false and defamatory statements in the September 30 print 

story with common law malice toward Plaintiff and with the specific intent to cause damage to 

Project Veritas.   

268. As a result of the false and defamatory statements published by Defendants, Project 

Veritas’ professional reputation has been impugned. 

269. As a result of the false and defamatory statements published by Defendants and 

Defendants’ repeated refusals to correct or retract those statements, Plaintiff has been forced to 

make an expenditure of no less than $25,000 in an effort to remedy the defamation. 



 

 -61-   

270. As a result of the false and defamatory statements published by Defendants, 

Plaintiff has been exposed to public hatred, ridicule, and contempt. 

271. As a result of the false and defamatory statements published by Defendants, 

Plaintiff has suffered economic damage—including the investment of significant funds to research 

and produce the investigative report Defendants sought to discredit—and will suffer further 

economic damage. 

272. In view of the foregoing, Plaintiff is entitled to actual, presumed, punitive, and other 

damages in an amount to be specifically determined at trial. 

AS AND FOR A FOURTH CAUSE OF ACTION – DEFAMATION 
FOR PUBLICATION OF MS. HSU’S STORY ON THE NEW YORK TIMES WEBSITE 

ON OCTOBER 25, 2020 
(Against All Defendants) 

273. Plaintiff repeats and re-alleges each of the foregoing paragraphs as if set forth fully 

herein. 

274. Defendants The New York Times, Tiffany Hsu, and Ms. Hsu’s editors published 

false and defamatory statements about Project Veritas in the October 25, 2020 story published by 

The New York Times on its website with the headline, “Conservative News Sites Fuel Voter Fraud 

Misinformation.” 

275. The story was posted at the URL 

https://www.nytimes.com/2020/10/25/business/media/voter-fraud-misinformation.html, and it 

remains online at that location.  A true and correct copy of the online version of the story is attached 

hereto as Exhibit G.   

276. The October 25 story, which was published to a worldwide audience on The Times’ 

website, included the following false and defamatory statements: 



 

 -62-   

In a similar cycle, the Fox News host Sean Hannity and conservative 

publications magnified the reach of a deceptive video released last 

month by Project Veritas, a group run by the conservative activist 

James O’Keefe.  The video claimed without named sources or 

verifiable evidence that the campaign for Representative Ilhan 

Omar, a Minnesota Democrat, was collecting ballots illegally. 

277. These statements were meant to, and in fact did, create the false and misleading 

impression that Project Veritas published a deceptive video news report that lacked any “named 

sources,” contained no “evidence” of illegal ballot harvesting, and that was manipulated and 

selectively edited to misrepresent the facts to the millions of people that viewed Project Veritas’ 

groundbreaking investigative report.    

278. These statements were reasonably understood by those reading them to be 

statements of fact regarding Project Veritas. 

279. As set forth herein, these statements are false.   

280. These statements are of and concerning Project Veritas.  Indeed, Project Veritas is 

mentioned by name as the publisher of the supposedly “deceptive” report. 

281. The reading public would have understood, and did understand, these statements to 

be of and concerning Project Veritas. 

282. Defendants had no applicable privilege or legal authorization to publish these false 

and defamatory statements or, if they did, they abused that privilege. 

283. These statements are libelous because they tend to expose Plaintiff to public 

contempt, ridicule, aversion or disgrace, and to induce an evil opinion of Plaintiff in the minds of 

right-thinking persons, and to deprive Plaintiff of friendly intercourse in society. 

284. These statements defamed Project Veritas by falsely accusing a journalistic 

organization of relying solely on no “named sources”, offering no “evidence” in support of an 

investigative report, and manipulating and selectively editing an investigative news report in order 



 

 -63-   

to deceive and mislead viewers—a cardinal sin that is the most egregious and fundamental 

violation of journalistic ethics and standards, as well as of Project Veritas’ own stated mission and 

ethical tenets.   

285. These statements are libelous per se because they impugn the basic integrity, ethics, 

and competence of Project Veritas as a journalistic organization. 

286. These statements are libelous per se because they would tend to harm, and indeed 

have harmed, Project Veritas in its trade, business, and profession, and would tend to assail, and 

indeed have assailed, Project Veritas’ integrity and journalistic ethics. 

287. These statements are libelous per se because they impute unfitness in the 

performance of one’s profession or trade to Project Veritas. 

288. Defendants published these statements with actual malice in that they had 

knowledge that the statements were false, or they published the statements with reckless disregard 

for their truth or falsity. 

289. Defendants published these statements with actual malice in that they recklessly 

disregarded information in their possession—including the Project Veritas video report itself and 

the fact that Project Veritas’ on the record source had himself been a source The Times relied upon 

for information about the Minneapolis Somali community—demonstrating the falsity of these 

statements. 

290. Defendants published these statements with actual malice in that they purposefully 

avoided the truth and intentionally failed to seek comment from the most obvious sources of 

corroboration or refutation before publishing these statements—including Project Veritas, 

Mr. O’Keefe, and Mr. Jamal. 



 

 -64-   

291. Defendants also repeatedly failed to retract or correct these false and defamatory 

statements despite at least four separate requests that they do so, thereby further demonstrating 

that they published these statements with actual malice. 

292. Defendants also acted with actual malice by publishing a preconceived narrative—

working hand in hand with EIP to develop the thesis and preconceived storyline for this article 

before publication, without reaching out to Project Veritas for comment to include its rebuttal in 

the article.  

293. Defendants also acted with actual malice and common law malice because they 

were motivated by political bias and ill will towards a journalistic organization that they perceive 

as mere “conservative activist[s]” and for which they hold vitriolic disdain.   

294. Defendants acted with actual malice and common law malice because they acted 

with bias, ill will, and a retaliatory motive to harm Project Veritas for upstaging The New York 

Times story about President Trump’s tax returns and for seeking a correction of Ms. Astor’s 

stories. 

295. Defendants acted with actual malice and common law malice because they sought 

to harm the reputation of a journalistic competitor that they disdain because its reporting negatively 

impacted Democrat candidates shortly before a hotly contested election, and because Defendants 

believe that issues of voter fraud are exaggerated or do not exist.   

296. Defendants acted with actual malice by flagrantly violating their own published 

standards and policies, including by failure to seek comment before publication, including 

supposed “opinions” in their news pages, and refusing to retract false statements.  



 

 -65-   

297. Defendants published the false and defamatory statements in Ms. Hsu’s October 25 

story with common law malice toward Plaintiff and with the specific intent to cause damage to 

Project Veritas.   

298. As a result of the false and defamatory statements published by Defendants, Project 

Veritas’ professional reputation has been impugned. 

299. As a result of the false and defamatory statements published by Defendants and 

Defendants’ repeated refusals to correct or retract those statements, Plaintiff has been forced to 

make an expenditure of no less than $25,000 in an effort to remedy the defamation. 

300. As a result of the false and defamatory statements published by Defendants, 

Plaintiff has been exposed to public hatred, ridicule, and contempt. 

301. As a result of the false and defamatory statements published by Defendants, 

Plaintiff has suffered economic damage—including the investment of significant funds to research 

and produce the investigative report Defendants sought to discredit—and will suffer further 

economic damage. 

302. Ms. Astor and her editors are liable for Ms. Hsu’s and The Times’ foreseeable and 

intended republication of the false statements that she made about Plaintiff in her September 29, 

2020 and September 30, 2020 stories. 

303. In view of the foregoing, Plaintiff is entitled to actual, presumed, punitive, and other 

damages in an amount to be specifically determined at trial. 

AS AND FOR A FIFTH CAUSE OF ACTION – DEFAMATION 
FOR PUBLICATION OF MS. HSU’S STORY IN THE NEW YORK TIMES PRINT 

EDITION ON OCTOBER 26, 2020 
(Against All Defendants) 

304. Plaintiff repeats and re-alleges each of the foregoing paragraphs as if set forth fully 

herein. 



 

 -66-   

305. Defendants The New York Times, Tiffany Hsu, and Ms. Hsu’s editors published 

false and defamatory statements about Project Veritas in the story published on page B6 of The 

New York Times October 26, 2020 print edition with the headline, “False Voter Fraud Stories Are 

Churning on Conservative News Sites.”  A true and correct copy of the online version of the story 

is attached hereto as Exhibit H.   

306. The October 26 story, which was published to a nationwide audience of nearly half 

a million people, included the following false and defamatory statements: 

False Voter Fraud Stories Are Churning on Conservative News 

Sites. 

In a similar cycle, the Fox News host Sean Hannity and conservative 

publications magnified the reach of a deceptive video released last 

month by Project Veritas, a group run by the conservative activist 

James O’Keefe.  The video claimed without named sources or 

verifiable evidence that the campaign for Representative Ilhan 

Omar, a Minnesota Democrat, was collecting ballots illegally. 

307. These statements were meant to, and in fact did, create the false and misleading 

impression that Project Veritas published a deceptive video news report that lacked any “named 

sources,” contained no “evidence” of illegal ballot harvesting, and that was manipulated and 

selectively edited to misrepresent the facts to the millions of people that viewed Project Veritas’ 

groundbreaking investigative report.    

308. These statements were reasonably understood by those reading them to be 

statements of fact regarding Project Veritas. 

309. As set forth herein, these statements are false.   

310. These statements are of and concerning Project Veritas.  Indeed, Project Veritas is 

mentioned by name as the publisher of the supposedly “deceptive” report. 

311. The reading public would have understood, and did understand, these statements to 

be of and concerning Project Veritas. 



 

 -67-   

312. Defendants had no applicable privilege or legal authorization to publish these false 

and defamatory statements or, if they did, they abused that privilege. 

313. These statements are libelous because they tend to expose Plaintiff to public 

contempt, ridicule, aversion or disgrace, and to induce an evil opinion of Plaintiff in the minds of 

right-thinking persons, and to deprive Plaintiff of friendly intercourse in society. 

314. These statements defamed Project Veritas by falsely accusing a journalistic 

organization of relying solely on no “named sources”, offering no “evidence” in support of an 

investigative report, and manipulating and selectively editing an investigative news report in order 

to deceive and mislead viewers—a cardinal sin that is the most egregious and fundamental 

violation of journalistic ethics and standards, as well as of Project Veritas’ own stated mission and 

ethical tenets.   

315. These statements are libelous per se because they impugn the basic integrity, ethics, 

and competence of Project Veritas as a journalistic organization. 

316. These statements are libelous per se because they would tend to harm, and indeed 

have harmed, Project Veritas in its trade, business, and profession, and would tend to assail, and 

indeed have assailed, Project Veritas’ integrity and journalistic ethics. 

317. These statements are libelous per se because they impute unfitness in the 

performance of one’s profession or trade to Project Veritas. 

318. Defendants published these statements with actual malice in that they had 

knowledge that the statements were false, or they published the statements with reckless disregard 

for their truth or falsity. 

319. Defendants published these statements with actual malice in that they recklessly 

disregarded information in their possession—including the Project Veritas video report itself and 



 

 -68-   

the fact that Project Veritas’ on the record source had himself been a source The Times relied upon 

for information about the Minneapolis Somali community—demonstrating the falsity of these 

statements. 

320. Defendants published these statements with actual malice in that they purposefully 

avoided the truth and intentionally failed to seek comment from the most obvious sources of 

corroboration or refutation before publishing these statements—including Project Veritas, 

Mr. O’Keefe, and Mr. Jamal. 

321. Defendants also repeatedly failed to retract or correct these false and defamatory 

statements despite at least four separate requests that they do so, thereby further demonstrating 

that they published these statements with actual malice. 

322. Defendants also acted with actual malice by publishing a preconceived narrative—

working hand in hand with EIP to develop the thesis and preconceived storyline for this article 

before publication, without reaching out to Project Veritas for comment to include its rebuttal in 

the article.  

323. Defendants also acted with actual malice and common law malice because they 

were motivated by political bias and ill will towards a journalistic organization that they perceive 

as mere “conservative activist[s]” and for which they hold vitriolic disdain.   

324. Defendants acted with actual malice and common law malice because they acted 

with bias, ill will, and a retaliatory motive to harm Project Veritas for upstaging The New York 

Times story about President Trump’s tax returns and for seeking a correction of Ms. Astor’s 

stories. 

325. Defendants acted with actual malice and common law malice because they sought 

to harm the reputation of a journalistic competitor that they disdain because its reporting negatively 



 

 -69-   

impacted Democrat candidates shortly before a hotly contested election, and because Defendants 

believe that issues of voter fraud are exaggerated or do not exist.   

326. Defendants acted with actual malice by flagrantly violating their own published 

standards and policies, including by failure to seek comment before publication, including 

supposed “opinions” in their news pages, and refusing to retract false statements.  

327. Defendants published the false and defamatory statements in Ms. Hsu’s October 26 

story with common law malice toward Plaintiff and with the specific intent to cause damage to 

Project Veritas.   

328. As a result of the false and defamatory statements published by Defendants, Project 

Veritas’ professional reputation has been impugned. 

329. As a result of the false and defamatory statements published by Defendants and 

Defendants’ repeated refusals to correct or retract those statements, Plaintiff has been forced to 

make an expenditure of no less than $25,000 in an effort to remedy the defamation. 

330. As a result of the false and defamatory statements published by Defendants, 

Plaintiff has been exposed to public hatred, ridicule, and contempt. 

331. As a result of the false and defamatory statements published by Defendants, 

Plaintiff has suffered economic damage—including the investment of significant funds to research 

and produce the investigative report Defendants sought to discredit—and will suffer further 

economic damage. 

332. Ms. Astor and her editors are liable for Ms. Hsu’s and The Times’ foreseeable and 

intended republication of the false statements that she made about Plaintiff in her September 29, 

2020 and September 30, 2020 stories. 



 

 -70-   

333. In view of the foregoing, Plaintiff is entitled to actual, presumed, punitive, and other 

damages in an amount to be specifically determined at trial. 

AS AND FOR A SIXTH CAUSE OF ACTION – RESPONDEAT SUPERIOR 
(Against Defendant The New York Times) 

334. Plaintiff repeats and re-alleges each of the foregoing paragraphs as if set forth fully 

herein. 

335. The acts of Defendants Maggie Astor and John Does 1-5 in authoring, editing, and 

publishing the September 29, 2020 online story, ““Project Veritas Video Was a ‘Coordinated 

Disinformation Campaign,’ Researchers Say,” were undertaken within the scope of their 

employment as a political news reporter and editors, respectively, for The New York Times.  The 

tortious acts of Ms. Astor and John Does 1-5 were generally foreseeable and a natural consequence 

of their employment. 

336. The acts of Defendants Maggie Astor and John Does 1-5 in authoring, editing, and 

publishing the September 29, 2020 online story, “Researchers say a Project Veritas video accusing 

Ilhan Omar of voter fraud was a ‘coordinated disinformation campaign,’” were undertaken within 

the scope of their employment as a political news reporter and editors, respectively, for The New 

York Times.  The tortious acts of Ms. Astor and John Does 1-5 were generally foreseeable and a 

natural consequence of their employment. 

337. The acts of Defendants Maggie Astor and John Does 1-5 in authoring, editing, and 

publishing the September 30, 2020 print story, “Project Veritas Releases Misleading Video, Part 

of What Experts Call a Coordinated Effort,” were undertaken within the scope of their employment 

as a political news reporter and editors, respectively, for The New York Times.  The tortious acts 

of Ms. Astor and John Does 1-5 were generally foreseeable and a natural consequence of their 

employment. 



 

 -71-   

338. The acts of Defendants Tiffany Hsu and John Does 1-5 in authoring, editing, and 

publishing the October 25, 2020 online story, “Conservative News Sites Fuel Voter Fraud 

Misinformation,” were undertaken within the scope of their employment as a media news reporter 

and editors, respectively, for The New York Times.  The tortious acts of Ms. Hsu and John Does 

1-5 were generally foreseeable and a natural consequence of their employment. 

339. The acts of Defendants Tiffany Hsu and John Does 1-5 in authoring, editing, and 

publishing the October 26, 2020 print story, “False Voter Fraud Stories Are Churning on 

Conservative News Sites,” were undertaken within the scope of their employment as a media news 

reporter and editors, respectively, for The New York Times.  The tortious acts of Ms. Hsu and 

John Does 1-5 were generally foreseeable and a natural consequence of their employment. 

340. As a result of the tortious conduct of Defendants Maggie Astor, Tiffany Hsu, and 

John Does 1-5 committed within the scope of their employment by The New York Times and in 

furtherance of the business of The New York Times, Plaintiff was damaged.   

341. Defendant The New York Times is liable for the torts of its employees committed 

within the scope of their employment and in furtherance of the business of The New York Times. 

DEFENDANTS’ CONDUCT WARRANTS PUNITIVE DAMAGES 

342. Defendants’ conduct warrants the imposition of punitive damages.  The factors 

justifying punitive damages include, at a minimum, the following: 

a. Defendants knowingly made false and defamatory statements about 

Plaintiff; 

b. Defendants knew that these false and defamatory statements about Plaintiff 

would damage Plaintiff’s business, goodwill, reputation, and professional 

standing; 

c. Defendants acted with a high degree of moral turpitude and wanton 

dishonesty in publishing these statements about Plaintiff; 



 

 -72-   

d. Defendants intentionally ignored, purposefully avoided, and recklessly 

disregarded information available to them that rebutted the false statements 

they published about Plaintiff; 

e. Defendants acted with knowledge that their statements were false, or with 

reckless disregard for the statements’ truth or falsity; 

f. Defendants flagrantly violated their own policies and standards in an effort 

to cause harm to Plaintiff; 

g. Defendants published false statements about Plaintiff based on a 

preconceived storyline that Project Veritas is not a legitimate journalistic 

organization and that voter fraud does not exist or is greatly exaggerated, 

and Defendants purposefully avoided and recklessly disregarded facts that 

contradicted that preconceived storyline; 

h. Defendants published the defamatory statements about Plaintiff in an effort 

to retaliate against Plaintiff for drawing attention away from The New York 

Times story about the President’s tax returns; 

i. Defendants published the defamatory statements about Plaintiff out of bias 

and ill will because Defendants disagree with what they perceive to be 

Plaintiff’s political leanings; and 

j. Despite learning, even prior to publication of the online and print versions 

of the stories that the statements about Plaintiff were and are false and 

defamatory, Defendants have refused to retract or correct these false 

statements and have instead continued to make them available to a 

worldwide audience online on The New York Times’ website. 

PRAYER FOR RELIEF 

WHEREFORE, Plaintiff respectfully requests that the Court enter judgment in Plaintiff’s 

favor, and against Defendants The New York Times Company, Maggie Astor, Tiffany Hsu, and 

John Does 1-5 as follows:  

(1) Actual, presumed, and punitive damages in excess of $25,000, in an amount 

to be specifically determined at trial;  

(2) A limited, narrowly tailored injunction prohibiting the republication by 

Defendants of any statement adjudicated to be defamatory;  

(3) All costs, disbursements, fees, and interest as authorized by New York Law 

and Rules; and 

(4) Such other and additional remedies as the Court may deem just and proper. 



 

 -73-   

 

Dated: October 30, 2020 Respectfully Submitted, 
 

 
 
 

/s/ Amy L. Bellantoni      
Amy L. Bellantoni 
THE BELLANTONI LAW FIRM, PLLC 
2 Overhill Road, Suite 400 
Scarsdale, NY 10583 
Telephone: (914) 367-0090 
Email: abell@bellantoni-law.com 
 
Elizabeth M. Locke, P.C. (of counsel) (pro hac vice 
forthcoming) 
Thomas A. Clare, P.C. (of counsel) (pro hac vice 
forthcoming) 
Andrew C. Phillips (of counsel) (pro hac vice 
forthcoming) 
CLARE LOCKE LLP 
10 Prince Street 
Alexandria, VA 22314 
Telephone: (202) 628-7400 
Email: tom@clarelocke.com  
Email: libby@clarelocke.com 
Email: andy@clarelocke.com 
 
Benjamin Barr (of counsel) (pro hac vice forthcoming) 
Stephen R. Klein (of counsel) (pro hac vice 
forthcoming) 
BARR & KLEIN PLLC 
1629 K Street NW 
Washington, D.C. 20006 
Telephone: (202) 804-6676 
Email: ben@barrklein.com  
Email: steve@barrklein.com 
 
Attorneys for Plaintiff Project Veritas 

 
 
 


